Rapporter og notater
Vitenskapelige publikasjoner
Annen formidling
Bergene, Ann Cecilie
Samuelsen, Ørjan Arnevig
Daus, Stephan
Lyckander, Rønnaug H.
Vika, Karl Solbue
de Besche, Torstein
(2023)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2023 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Samuelsen, Ørjan Arnevig
Tahir, Hajra
Vonen, Maria Njølstad
Daus, Stephan
de Besche, Torstein
(2023)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2023 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Daus, Stephan
Reiling, Rune Borgan
Bungum, Berit
Vika, Karl Solbue
Bergene, Ann Cecilie
(2021)
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019) .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Elken, Mari
Daus, Stephan
Gunnes, Hebe
Lyby, Lars
Frølich, Nicoline
Røsdal, Trude
(2020)
En forskningsbasert følgeevaluering av Høgskulen på Vestlandet : Sluttrapport .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Markussen, Eifred
Daus, Stephan
Hovdhaugen, Elisabeth
(2020)
Fra 16 til 30 : Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Daus, Stephan
Aamodt, Per O
Tømte, Cathrine Edelhard
(2019)
Profesjonsfaglig digital kompetanse i lærerutdanningene: Undersøkelse av tilstand, holdninger og ferdigheter ved fem grunnskolelærerutdanninger .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Rogde, Kristin
Daus, Stephan
Pedersen, Cathrine
Vaagland, Karin
Federici, Roger Andre
(2019)
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2019 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Daus, Stephan
Wang, Tz-Shiuan
Pedersen, Cathrine
(2022)
Tilgjengelighet av publiserte instrumenter for potensielle temaer i Elevundersøkelsen: Forstudie for Utdanningsdirektoratet .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Daus, Stephan
Markussen, Eifred
(2020)
Stianalyser til NIFU-rapport 2020:2. Utrykt vedlegg til rapporten Fra 16 til 30. Om utdanning, jobb og inntekt for 9341 unge fra Østlandet, 14 år etter at de gikk ut av tiende klasse i 2002 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Daus, Stephan
Fevolden, Arne Martin
Østby, Mona Nedberg
Mark, Michael Spjelkavik
(2019)
Indikatorer for digital deltakelse og kompetanse i den voksne befolkningen : Vurderinger av rammeverk, eksisterende datakilder og nye indikatorer .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Sandsør, Astrid Marie Jorde
Daus, Stephan
Pedersen, Cathrine
Reiling, Rune Borgan
Salvanes, Kari Vea
Skålholt, Asgeir
(2019)
Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
Pedersen, Cathrine
Aagaard, Toril
Daus, Stephan
Nagel, Ilka
Amdam, Synnøve Hedemann
Vika, Karl Solbue
(2024)
Profiling teacher educators’ strategies for professional digital competence development .
Teachers and Teaching: theory and practice.
Vitenskapelig artikkel.
Tømte, Cathrine Edelhard
Pedersen, Cathrine
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Daus, Stephan
(2023)
Early and late adopter effects between schools in a one-to-one computer initiative .
Computers & Education.
Vitenskapelig artikkel.
Daus, Stephan
Skjelbred, Siv-Elisabeth
Pedersen, Cathrine
(2023)
Initial Validation of Measures for Interest in Marketing Education. .
Journal of Psychoeducational Assessment.
Vitenskapelig artikkel.
Skjelbred, Siv-Elisabeth
Daus, Stephan
(2022)
Satisfaction is insufficient: Insights from a randomized, controlled trial of a marketing simulation game .
Journal of Computer Assisted Learning (JCAL).
Vitenskapelig artikkel.
Daus, Stephan
Nilsen, Trude
Braeken, Johan
(2018)
Exploring content knowledge: Country profile of science
strengths and weaknesses in TIMSS. Possible implications
for educational professionals and science research. .
Scandinavian Journal of Educational Research.
Vitenskapelig artikkel.
Daus, Stephan
Braeken, Johan
(2018)
The sensitivity of TIMSS country rankings in science achievement to differences in opportunity to learn at classroom level .
Large-scale Assessments in Education.
Vitenskapelig artikkel.
Daus, Stephan
(2019)
Profiling and Researching TIMSS by Introducing a Content Lens on Eighth-grade Science (PARTICLES)
.
Universitetet i Oslo.
Doktorgradsavhandling.
Vis alle publikasjoner
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Siddiq, Fazilat
Hammer Smedsrud, Jørgen
Bugge, Markus
Daus, Stephan
(2021)
Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater .
Briefs.
Skjelbred, Siv-Elisabeth
Daus, Stephan
(2020)
Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert .
Briefs.
Siddiq, Fazilat
Daus, Stephan
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2022)
Teaching Early Numeracy Using an Innovative Blended Learning Approach: A Quasi-Experimental Study of Dragonbox School.
Vitenskapelig foredrag.
Daus, Stephan
Siddiq, Fazilat
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2022)
Teaching Early Numeracy Using an Innovative Blended Learning Approach: a Quasi-Experimental Study of Dragonbox School.
Vitenskapelig foredrag.
Staberg, Ragnhild Lyngved
Lykknes, Annette
Berglund, Teresa
Munkebye, Eli
Scheie, Eldri
Fredagsvik, Maren Skjelstad
(2022)
Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence.
Vitenskapelig foredrag.
Staberg, Ragnhild Lyngved
Lønnum, Marthe
Fredagsvik, Maren Skjelstad
Berglund, Teresa
Munkebye, Eli
Scheie, Eldri
(2022)
Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence .
Vitenskapelig foredrag.
Staberg, Ragnhild Lyngved
Munkebye, Eli
Fredagsvik, Maren Skjelstad
Berglund, Teresa
Scheie, Eldri
Daus, Stephan
(2022)
Læreres oppfatning av kritisk tenkning .
Vitenskapelig foredrag.
Staberg, Ragnhild Lyngved
Munkebye, Eli
Daus, Stephan
Febri, Maria Immaculata Maya
Gericke, Niklas
(2021)
Primary Teachers' Perception of Critical Thinking.
Vitenskapelig foredrag.
Daus, Stephan
(2019)
Profiling and Researching TIMSS by Introducing a Curriculum-Lens on Eighth-grade Science (PARTTICLES).
Vitenskapelig foredrag.
Daus, Stephan
Stancel-Piatak, Agnes
Braeken, Johan
(2019)
Curriculum sensitivity of the TIMSS science test: Adjacent-grades within schools design .
Vitenskapelig foredrag.
Daus, Stephan
(2018)
Out of tune: Can we hear a bas(i)s for Norway’s decision to move its tested populations one grade up in TIMSS?.
Vitenskapelig foredrag.
Daus, Stephan
(2016)
Diving deeper into 'opportunity to learn': Does the 'opportunity to learn'-effect depend upon the content learned and the teacher?.
Vitenskapelig foredrag.
Daus, Stephan
(2016)
Exploring Science Content Knowledge: Science Difficulties for Norwegian Pupils in TIMSS.
Vitenskapelig foredrag.
Daus, Stephan
(2015)
Explanatory Item Response Theory in Large-Scale Science Assessments.
Vitenskapelig foredrag.
Markussen, Eifred
Daus, Stephan
(2020)
14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det .
Bedre Skole.
Fagartikkel.
Brevik, Lisbeth M.
Sundgot-Borgen, Christine
Pedersen, Cathrine
Daus, Stephan
Gjerustad, Cay
Vestad, Lene
(2024)
Folkehelse og livsmestring – Hvordan få best mulig effekt for elevene.
Skolelederen.
Populærvitenskapelig artikkel.
Scheie, Eldri
Daus, Stephan
(2022)
Hvordan lære om bærekraft? Kritisk tenkning og bærekraft i skolen.
Faglig foredrag.
Daus, Stephan
(2022)
Hvordan måle om samlingene gir noe utbytte? Og hva kan vi se allerede fra første målepunkt?.
Faglig foredrag.
Skjelbred, Siv-Elisabeth
Daus, Stephan
(2020)
Læringsspill er populært, men utbyttet usikkert.
Faglig foredrag.
Daus, Stephan
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Siddiq, Fazilat
Hammer Smedsrud, Jørgen
Håland, Tine Weise
Bugge, Markus Michaelsen
(2021)
Hvordan fungerer Dragonbox Skole på elevenes matematikkferdigheter og lærelyst? .
Populærvitenskapelig foredrag.
Vis alle