Evaluering av pilotering av ordning med lærerspesialister
- Status: Avsluttet
- Prosjektnr: 479232
- Start: 01.08.2015
- Slutt: 01.12.2017
- Finansiering: NAV
Prosjektbeskrivelse
Fra høsten 2015 piloterer Utdanningsdirektoratet en ordning med lærerspesialster. Formålet med lærerspesialistordningen er å gi dyktige lærere en faglig karrierevei, samtidig som disse lærerne har undervisning som sin hovedoppgave. Lærerspesialisten skal bidra til å utvikle skolen som en kollektivt lærende organisasjon, i form av elevenes læring og hva lærerne bidrar med i klasserommet.
Om lag 200 lærerspesialister vil delta i piloteringen fordelt på grunnskoler og videregående skoler i ca. 30 kommuner og fylkeskommuner. Ordningen piloteres med to ulike økonomiske modeller.
NIFU og NTNU Samfunnsforskning AS skal i evalueringen undersøke implementering av ordningen med lærerspesialister forstått som disse lærernes oppgaver og tidsbruk, deres bidrag til faglig styrking av skolen, bruken av de to økonomiske modellene for finansiering av ordningen og hvorvidt lærerspesialistrollen oppfattes som en alternativt og attraktiv karrierevei for lærere.
Delrapport fra evalueringen leveres høsten 2016, og sluttrapport skal være ferdig 1. desember 2017.
Deltagere
Idunn Seland
Eifred Markussen
Roger André Federici
Joakim Caspersen