FoU-aktivitet i profesjonsutdanninger. En kartlegging for NOKUT.
- Status: Avsluttet
- Prosjektnr: 2588562
- Start: 15.03.2023
- Slutt: 30.08.2023
- Finansiering: NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen)
Prosjektbeskrivelse
Fra høsten 2017 ble grunnskolelærerutdanningene (GLU) i Norge femårige integrerte mastergradsutdanninger for henholdsvis trinn 1–7 og trinn 5–10. De nye masterutdanningene skal ha en tydelig FoU-forankring, noe som er understreket i rammeplanene for de nye masterprogrammene.
I den sammenheng ble det i 2017 gjennomført en kartlegging av forsking og utvikling (FoU) ved miljøene (GLU-miljøene) som står bak de femårige mastergradprogrammene. Dette var en del av kunnskapsgrunnlaget for den internasjonale rådgivningsgruppen som NOKUT satte ned for å rådgi miljøene som satte de nye mastergradprogrammene ut i livet. Kartleggingen ble gjort av SINTEF i rapporten «R&D in teacher education milieus» (2017).
NOKUT ønsker gjennom dette prosjektet å undersøke hvordan GLU-miljøenes FoU har utviklet seg siden den gang, og har planlagt en kartlegging av FoU i fagmiljøene som står bak utdanningene innen grunnskolelærer, barnevern, sosialt arbeid og vernepleie og eventuelt sykepleie i Norge.
Kartleggingen vil inngå som en del av kunnskapsgrunnlaget i NOKUTs evaluering av grunnskolelærerutdanningene. Kartleggingen skal i tillegg kunne brukes som kunnskapsgrunnlag i regjeringens arbeid med Stortingsmeldingen om profesjonsutdanningene og Kunnskapsdepartementets arbeid med rammeplaner.
NIFU-prosjektnr. 21384
Deltagere
Lone Wanderås Fossum