Artikkel: Oppfatninger om ulike former for avstand til ledelse i fusjonsprosesser

En ny artikkel ser på ulike former for avstand til ledelse i høyere utdanning, og hvordan opplevelser av de ulike formene henger sammen.

Fusjoner i høyere utdanning er store, komplekse organisatoriske endringsprosesser som søker å innpasse tidligere selvstendige institusjoner i en ny organisatorisk enhet. Fusjoner begrunnes ofte med brede overordnede mål som kvalitet, relevans og effektivitet.

I praksis innebærer fusjoner forsøk på organisatorisk integrasjon som kan hemmes av flere hindringer, for eksempel økende og store interne avstander.

Artikkelen er publisert i Higher Education Quarterly, og er skrevet av Nicoline Frølich (senterleder – LINK-Senter for læring og utdanning og forsker ved NIFU), Mari Elken (førsteamanuensis – Institutt for pedagogikk (UiO) og forsker ved NIFU), og Thea Eide (forskningsassistent ved NIFU).

Det empiriske grunnlaget for artikkelen består av data fra et stort forskningsprosjekt som ser på pågående organisatoriske endringer i norsk høyere utdanning som følge av fusjoner mellom 2016 og 2017.

Les artikkelen her: Mergers, distance, and leadership: Perceptions of different forms of distance to leadership in merger processes

For mer informasjon, kontakt:
Nicoline Frølich, forsker 1
nicoline.frolich@nifu.no
(+47) 90 67 00 39