Kandidatundersøkelsen 2023-2028
- Status: Aktiv
- Prosjektnr: 2602347
- Start: 01.06.2023
- Slutt: 01.06.2029
- Finansiering: HK-dir - Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse
Prosjektbeskrivelse
NIFU har siden 1972 gjennomført spørreundersøkelser til personer som nylig har fullført utdanning fra universiteter og høyskoler og har fått videreført ansvaret for dette i perioden 2023-2028 gjennom en rammeavtale med direktoratet for høyere utdanning og kompetanse.
Formålet med kandidatundersøkelsene er å undersøke tilpasning til arbeidsmarkedet og synspunkter på utdanningens kvalitet og relevans blant personer som har fullført en høyere utdanning.
Prosjektet består av tre bestanddeler:
Undersøkelsen av nytudannede gjennomføres i november annethvert år, og skal gjennomføres i 2023, 2025 og 2027. Målgruppen er kandidater med mastergrad eller tilsvarende, som ble uteksaminert i vårsemesteret samme år. De fleste spørsmålene er like fra gang til gang, slik at vi kan følge utvikling over tid. Arbeidet med halvtårsundersøkelsen 2023 vil ledes av Jannecke Wiers-Jenssen.
Tematiske undersøkelser gjennomføres annethvert år og målgruppen er som oftest kandidater som fullførte utdanningen noen år tidligere. Disse undersøkelsene er mer fleksible med hensyn til tema, og kan fokusere på utvalgte grupper (som f.eks. teknologer eller personer utdannet i utlandet). Enkelte ganger har de tematiske undersøkelsene inngått i større internasjonale undersøkelser. Arbeidet med de tematiske undersøkelsene vil ledes av Vegard Wiborg.
Eurograduate: Eurograduate er en europeisk kandidatundersøkelse. Norge har vært med i to foregående runder. For mer informasjon om Eurograduate 2022 se prosjektets egen side. Dersom Norge skal være med i Eurograduate 2026 vil vår deltakelse ledes av NIFU. Prosjektleder for Eurograduate er Elisabeth Hovdhaugen.
Resultater
- Anvendelse av høyere utdanning fra utlandet i det norske arbeidsmarkedet. Rapport.
- Arbeidsledighet og overkvalifiseringblant ikke-vestlige innvandrere medhøy utdanning: Analyser av Kandidatundersøkelsen 2002. Rapport.
- Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning. Rapport.
- Arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med utdanningen blant ulike grupper av nyutdannede. Rapport.
- Betydningen av utdanning fra utlandet for tidlig karriere. Rapport.
- Differences in transition to the labour market across STEM graduates. Vitenskapelig artikkel.
- Does Higher Education Attained Abroad Lead ot International Jobs?. Vitenskapelig artikkel.
- Dokumentasjon av data fra Kandidatundersøkelsen 2021:Spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med mastergrad våren 2021. Kompendium.
- Entrepreneurship in higher education: Impacts on graduates’ entrepreneurial intentions, activity and learning outcome. Vitenskapelig artikkel.
- Escaping into a master's degree in times of crisis? Master's degree applications and enrolment over the business cycle. Vitenskapelig artikkel.
- Examining competence factors that encourage innovative behaviour by European higher education graduate professionals. Vitenskapelig artikkel.
- Foreign Diploma Versus Immigrant Background Determinants of Labour Market Success or Failure?. Vitenskapelig artikkel.
- Humanister i arbeidslivet. Rapport.
- Hva slags jobber har mastere to–tre år etter eksamen? Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017. Kompendium.
- Internal consistency and structural validity of the Norwegian translation of the Ten-Item Personality Inventory. Vitenskapelig artikkel.
- International student mobility and the transition from higher education to work in Norway. Vitenskapelig artikkel.
- Kandidatundersøkelse av 2020-kullet: Dokumentasjon av data fra spørreundersøkelse til personer som ble uteksaminert med bachelor- eller mastergrad våren 2020. Kompendium.
- Kandidatundersøkelsen 2011: Første resultater.. Kompendium.
- Kandidatundersøkelsen 2013: Mastergradsutdannedes arbeidsmarkedssituasjon og vurdering av utdanningen et halvt år etter fullført utdanning. Rapport.
- Kandidatundersøkelsen 2015: I hvor stor grad er nyutdannede mastere berørt av nedgangskonjunkturen?. Rapport.
- Kandidatundersøkelsen 2017 : Nyutdannede masteres møte med arbeidslivet og vurdering av relevans, studiekvalitet og læringsutbytte. Rapport.
- Kandidatundersøkelsen 2017: Forbedret arbeidsmarkedssituasjon for nyutdannede?. Kompendium.
- Kandidatundersøkelsen – design, utviklingsmuligheter og internasjonale perspektiver.. Kompendium.
- Kompetanseutnyttelse blant mastere to–tre år etter eksamen :Resultater fra Spesialkandidatundersøkelsen 2017. Rapport.
- Konsekvenser av strukturreformen: Tilfredshet blant kandidatene. Briefs.
- Labour market mismatch among master’s graduates in the humanities from 1995 to 2015 in Norway. Vitenskapelig artikkel.
- Labour market outcomes of higher education undertaken abroad. Vitenskapelig artikkel.
- Lettere overgang til arbeidslivet med fersk mastergrad. Briefs.
- Mindre interesse for forskning blant mastergradskandidater?. Kompendium.
- Norwegian students abroad: experiences of students from a linguistically and geographically peripheral European country. Vitenskapelig artikkel.
- Nyutdannede norske legers tilfredshet med utdanningen i Norge og i utlandet. Vitenskapelig artikkel.
- Nyutdannede samfunnsvitere og humanister i privat sektor: Analyser av Kandidatundersøkelsen.. Kompendium.
- Nyutdannet under en pandemi: Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2020. Rapport.
- Spesialkandidatundersøkelsen 2019 : Arbeidsmarkedssituasjonen to–tre år etter eksamen. Kompendium.
- Spill på flere strenger:Kandidatundersøkelse blant personer utdannet i skapende og utøvende musikk. Rapport.
- Studentenes vurderinger av utdanning og lærested. Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel.
- Studiemobilitet og arbeidsmarkedstilpasning: Nordisk Kandidatundersøkelse 2007- landrapport fra Norge. Rapport.
- Study and labour market effects of graduate students’ interaction with work organisations during education: A cohort study. Vitenskapelig artikkel.
- Teknologer, realister og økonomer på arbeidsmarkedet: Kandidatundersøkelse tre år etter fullført utdanning blant teknologer, realister og økonomer. Rapport.
- The Quality of Higher Education and Employability of Graduates. Vitenskapelig artikkel.
- The Role of Letters in Graduate Surveys in the Digital Era. Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel.
- Those who leave and those who stay: Features of internationally mobile vs. domestic students. Vitenskapelig artikkel.
- Tilfredshet med utdanningen og situasjonen på arbeidsmarkedet blant nyutdannede mastere : Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2019. Rapport.
- Transition from higher education to work: are master graduates increasingly over-educated for their jobs?. Vitenskapelig artikkel.
- Tre år etter mastergraden – arbeidsmarkedssituasjon og tilfredshet med jobb og utdanning: Kandidatundersøkelse av mastergradskandidater og psykologer fra universitetene. Rapport.
- Unemployment Experiences during Early Career of Immigrant and Non-immigrant Graduates. Vitenskapelig artikkel.
- Utbytte av utdanning fra utlandet: Overgang fra utdanning til arbeid blant nordmenn med høyere utdanning fra utlandet. Rapport.
- Vanskeligere inngang på arbeidsmarkedet for nyutdannede under koronapandemien. Briefs.