Stor tilslutning til de overordnede mål og verdier i «Tett på»-prosjektet

«Tett på»-prosjektet har styrket forholdet mellom ansatte i barnehage, skole og PPT.

Målet med «Tett på»-prosjektet er at barn og unge med behov skal få mer, bedre og raskere hjelp. Et utvalg barnehager og skoler tester ut nye måter å organisere det spesialpedagogiske arbeidet, for å få til et inkluderende fellesskap for alle barn og unge. Sentralt i utprøvingen er at den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) er mer til stede i barnehager og skoler.

NIFU og NTNU Samfunnsforskning samarbeider i forskningen på innføringen av «Tett på»-modellen i de tre kommunene Trondheim, Steinkjer og Aurskog-Høland. Utdanningsdirektoratet er oppdragsgiver.

Foreløpige resultater viser at skoler og barnehager i all hovedsak er fornøyde med å ha PPT til stede. De ansatte opplever at relasjonene til PPT-ansatte er styrket som følge av tilstedeværelsen. PPT-ansatte opplever på sin side at å jobbe tett på hverdagen i skoler og barnehager er motiverende og effektivt.

Videre viser resultatene at elevene generelt trives godt, men at det er noen forskjeller i opplevd inkludering. Elever som lærerne oppgir har behov for tilrettelegging, eller som selv oppgir at de fikk undervisning mest i mindre grupper, har lavere trivsel og tilhørighet.

«Tett på – nye arbeidsmåter og samspill mellom skole, barnehage og PPT: Delrapport 1 fra et modellutprøvingsprosjekt i tre kommuner»

For mer informasjon, kontakt:
Otto Sevaldson Lillebø, forsker 2
+47 458 65 972
otto.lillebo@nifu.no