Nye publikasjoner fra forskningsprosjektet «Educating for the Unforeseen»
Uforutsette hendelser påvirker mange virksomheter i Norge, og forskning i dette prosjektet ser på hvordan vi kan bli bedre til å håndtere slike hendelser.
Den populærvitenskapelige artikkelen «How can we be ready to deal with unforeseen events?», publisert i EUResearcher, beskriver forskningsprosjektet «Educating for the Unforeseen» som er finansiert av Norges forskningsråd.
Prosjektet ledes av NIFU, med deltakelse fra USN – Universitetet i Sørøst-Norge. Artikkelen gir en oversikt over prosjektets hovedmål og tema.
«Resilience perspectives in sustainability transitions research: A systematic literature review»er en akademisk artikkel publisert i det fagfellevurderte tidsskriftet Environmental Innovation and Societal Transitions.
Begrepet «resilience», motstandsdyktighet eller «robusthet» på norsk, er blitt hyppig brukt i politikkutforming for å beskrive samfunnets evne til å motstå og vende tilbake til normale tilstander etter uønskede sjokk og kriser.
Et interessante funn fra litteraturstudien er at «robusthet» også har blitt stadig mer brukt innen forskning på bærekraftig transformasjon. Denne forskningen refererer ofte til en type motstandsdyktighet som ikke bare handler om å gjenopprette status quo etter en krise eller utfordring, men også om å bruke disse utfordringene som en mulighet til å skape dyp og varig endring.
Ulike tolkninger medfører imidlertid forskjellige tilnærminger til hvordan samfunn skal håndtere kriser, endringer og utfordringer. Dette fører derfor til en rekke politiske spenninger, fra debatter om hva målet med motstandsdyktighet skal være, til konflikter om økonomiske prioriteringer og ideologiske hensyn.
Se prosjektets nettside her.
For mer informasjon, kontakt:
Dorothy Sutherland Olsen, forsker 1
906 49 500
dorothy.olsen@nifu.no