Evaluering av ny opplæringslov
- Status: Aktiv
- Prosjektnr: 2729903
- Start: 12.09.2024
- Slutt: 31.12.2027
- Finansiering: Utdanningsdirektoratet
Prosjektbeskrivelse
Opplæringsloven er en av landets viktigste lover. Den regulerer skolehverdagen til over 820 000 barn og unge, og arbeidsdagen til over 95 000 lærere.
Stortinget vedtok en ny opplæringslov i juni 2023. Den trådte i kraft 1. august 2024.
Mye av innholdet i opplæringsloven blir videreført i ny lov, men det er også gjort noen endringer, tillegg og presiseringer. Revisjonen kommer som en konsekvens av at det tidligere lovverket ble oppfattet som for omfattende, fragmentert og detaljert, og at behov og krav i samfunnet har endret seg siden sist lov trådte i kraft i 1998. Målet med nytt lovverk er at loven skal være mer oppdatert, mer tilgjengelig, mer forståelig og bedre tilpasset dagens samfunn og opplæringssektor.
Med innføringen av den nye loven med forskrifter, står vi overfor en unik mulighet til å evaluere iverksettingen og implementering av loven med forskrifter og undersøke hvordanulike aktører etterlever ulike lovkrav.
Evalueringen har tre deler, hvor vi følger prosessene fra sentralt til lokalt nivå:
- Implementeringsarbeidet
- Regeletterlevelse på prioriterte videreførte områder
- Undersøkelse av enkelte nye regler
Overordnet problemstilling for evalueringen er:
Hvordan jobber ulike aktører for å implementere den nye opplæringsloven med forskrifter, og hvordan jobber de for å sikre regeletterlevelse?
Opplæringsloven skal evalueres av et forskerteam med inngående kjennskap til utdanningssektoren, implementering av lovverk, omfattende erfaring med evalueringsmetodikk, samt variert og komplementær forskningsmetodisk kompetanse fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU) og NTNU Samfunnsforskning.
Deltagere
Ørjan Samuelsen
Siri Mordal
Sonia Tangen
Wibeke Johansen
Thomas Dahl