The Missing Middle – a comparative study of transitions among low achievers from academic upper secondary school
- Status: Aktiv
- Prosjektnr: 2511639
- Start: 01.01.2021
- Slutt: 30.06.2026
- Finansiering: Norges forskningsråd
Prosjektbeskrivelse
Forskningsprosjektet «The missing middle – a comparative study of transitions among low to mid performing students from academic upper secondary school» studerer overganger i utdanningssystemet og inn i arbeidslivet for lavt presterende elever som har fullført studieforberedende utdanningsprogram.
Det er relativt lite kunnskap om denne gruppen og prosjektet vil bidra til å styrke kunnskapsgrunnlaget. Videre vil studien kunne medvirke til informerte politiske beslutninger om forbedringer av strukturen i videregående opplæring i Norge. Prosjektet er et samarbeid mellom NIFU og Senter for profesjonsstudier (SPS) ved OsloMet med aktivt samarbeid med internasjonale partnere i Spania, Belgia, Island og Finland.
Resultater
- Advantages of upper-class backgrounds: Forms of capital, school cultures and educational performance. Vitenskapelig artikkel.
- Inequality in entry to higher education in Norway – the role of the gap year(s) and gap year activities. Vitenskapelig artikkel.
- Optimism trap? Educational aspirations and outcomes among students with immigrant backgrounds in Norway and Spain. Vitenskapelig artikkel.
- Pandemi og gjennomføring av videregående opplæring. Vitenskapelig artikkel.
- The role of education and social background in the changing political involvement of adolescents – a comparative approach. Vitenskapelig artikkel.
Deltagere
Thea Bertnes Strømme
Håvard Helland