Rapporter og notater
Vitenskapelige publikasjoner
Annen formidling
Lynnebakke, Brit
Kindt, Marianne Takvam
Alne, Ragnar Hjellset
Reiling, Rune Borgan
(2024)
Forskjellsbehandling, diskriminering og rasisme i norsk grunnskole .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Rapport.
Karlstrøm, Henrik
Wollscheid, Sabine
Lynnebakke, Brit
(2024)
Forskning på distriktsutfordringer og regional utvikling. Tematisk kartleggingsstudie av norsk forskning 2014-2023 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
Lynnebakke, Brit
Vonen, Maria Njølstad
Lyckander, Rønnaug H.
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2023)
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
Lynnebakke, Brit
Ramberg, Inge
Wollscheid, Sabine
(2022)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Wollscheid, Sabine
Lynnebakke, Brit
Kindt, Marianne Takvam
Karlstrøm, Henrik
Fossum, Lone Wanderås
(2022)
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for integrering innen utdanning: En kunnskapsoversikt .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Kindt, Marianne Takvam
Randen, Gunhild Tveit
Lynnebakke, Brit
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Vika, Karl Solbue
(2022)
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Wollscheid, Sabine
Lynnebakke, Brit
Bergene, Ann Cecilie
Karlstrøm, Henrik
Fossum, Lone Wanderås
(2022)
Konsekvenser av rasisme og diskriminering for deltakelse i sivilsamfunnet: En kunnskapsoversikt .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Caspersen, Joakim
Hermstad, Ingrid Holmedahl
Hybertsen, Ingunn Dahler
Lynnebakke, Brit
Vika, Karl Solbue
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2021)
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser .
NTNU Samfunnsforskning og NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
Lynnebakke, Brit
(2021)
Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Wollscheid, Sabine
Lynnebakke, Brit
Fossum, Lone Wanderås
Bergene, Ann Cecilie
(2021)
Konsekvenser av rasisme og diskriminering på grunn av etnisitet, religion og livssyn - en kunnskapsoversikt .
NIFU.
Rapport.
Lynnebakke, Brit
Pastoor, Lutine de Wal
Eide, Ketil
(2020)
Young refugees’ pathways in(to) education. Teacher and student voices: challenges, opportunities and dilemmas.
CAGE (Coming of Age in Exile), MESU, København Universitet.
Rapport.
Aasen, Berit
Haug, Marit
Lynnebakke, Brit
(2017)
Frivillighetens ressurser langs asylsøkerkjeden: En studie av frivillige organisasjoners innsats under og i etterkant av de store ankomstene i 2015 .
By- og regionforskningsinstituttet NIBR, Høgskolen i Oslo og Akershus.
Rapport.
Schou, Arild
Lynnebakke, Brit
(2017)
Folkehelse- og integreringspolitikkens bidrag til å fremme sosial deltagelse og livskvalitet: En analyse av koplingspunkter mellom politikkområdene – med eksempler .
By- og regionforskningsinstituttet NIBR, Høgskolen i Oslo og Akershus.
Rapport.
Søholt, Susanne
Ødegård, Anne Mette
Lynnebakke, Brit
Eldring, Line
(2012)
Møte mellom internasjonalt arbeidsmarked og nasjonalt boligmarked .
Fafo.
Fafo.
Rapport.
Vis alle publikasjoner
Lynnebakke, Brit
(2007)
Contested Equality: Social Relations between Indian and
Surinamese Hindus in Amsterdam.
Amsterdam University Press.
Bokkapittel.
Lynnebakke, Brit
(2024)
The Role of Leisure Practices and Local Identity in Migrants’ Inclusion in Two Rural Norwegian Municipalities .
Social Inclusion.
Vitenskapelig artikkel.
Lynnebakke, Brit
Aasland, Aadne
(2022)
Striking roots: Place attachment of international migrants, internal migrants and local natives in three Norwegian rural municipalities .
Journal of Rural Studies.
Vitenskapelig artikkel.
Lynnebakke, Brit
Pastoor, Lutine de Wal
(2020)
“It’s very hard, but I’ll manage.” Educational aspirations and educational resilience among recently resettled young refugees in Norwegian upper secondary schools .
International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being.
Vitenskapelig artikkel.
Lynnebakke, Brit
(2020)
'I felt like the mountains were coming for me.' - The role of place attachment and local lifestyle opportunities for labour migrants' staying aspirations in two Norwegian rural municipalities .
Migration Studies.
Vitenskapelig artikkel.
Lynnebakke, Brit
(2018)
Dealing with Borderland Complexity. The Multisided Views of Local Individuals in the Norwegian–Russian Borderland .
Journal of Borderlands Studies.
Vitenskapelig artikkel.
Søholt, Susanne
Lynnebakke, Brit
(2015)
Do Immigrants’ Preferences for Neighbourhood Qualities Contribute to Segregation? The Case of Oslo .
Journal of Ethnic and Migration Studies.
Vitenskapelig artikkel.
Fangen, Katrine
Lynnebakke, Brit
(2014)
Navigating Ethnic Stigmatisation in the Educational Setting: Coping Strategies of Young Immigrants and Descendants of Immigrants in Norway .
Social Inclusion.
Vitenskapelig artikkel.
Lynnebakke, Brit
Fangen, Katrine
(2011)
Tre oppfatninger av norskhet: Opphav, kulturell praksis og statsborgerskap : .
Sosiologi i dag.
Vitenskapelig artikkel.
Vis alle publikasjoner
Lynnebakke, Brit
(2024)
The Refugee Experience and Educational Aspirations. Research Trends and Gaps.
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2022)
Å bringe geografi inn i utdanningsforskning. Refleksjoner basert på en kunnskapsgjennomgang om konsekvenser av diskriminering og rasisme for utdanning.
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
Pastoor, Lutine de Wal
(2018)
Self-efficacy, educational aspirations and motivation among refugee youth in the resettlement phase. Preliminary analysis, Transitions Upon Resettlement In Norway (TURIN).
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2017)
Dealing with complexity in the Norwegian-Russian borderland. The multisided views of local individuals.
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2017)
Organised Leisure and Social Integration in a Western Norwegian Municipality.
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2017)
Organised Leisure and Social Integration in a Western Norwegian Municipality.
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2017)
Dealing with complexity in the Norwegian-Russian borderland. The multisided views of local individuals. .
Vitenskapelig foredrag.
Aasland, Aadne
Søholt, Susanne
Lynnebakke, Brit
(2017)
Strategies for inclusion of Russians in a border municipality in Norway .
Vitenskapelig foredrag.
Aasland, Aadne
Lynnebakke, Brit
(2017)
Norwegian Rural Municipalities as Perceived and Experienced by International Migrants .
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2017)
Paneldeltaker, Negotiating the nation today? .
Vitenskapelig foredrag.
Aasland, Aadne
Lynnebakke, Brit
(2016)
Place Attachment among Immigrants in Norwegian Rural Districts.
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2016)
The Art of Socialising. Organised Leisure and Social Integration in a Western Norwegian Municipality
.
Vitenskapelig foredrag.
Lynnebakke, Brit
(2022)
Erratum: 'I felt like the mountains were coming for me.' - The role of place attachment and local lifestyle opportunities for labour migrants' staying aspirations in two Norwegian rural municipalities (Migration Studies (2020) DOI: 10.1093/migration/mnaa002) .
Migration Studies.
Errata.
Vis alle