Rapporter og notater
Vitenskapelige publikasjoner
Annen formidling
Vika, Karl Solbue
Lyckander, Rønnaug H.
Bergene, Ann Cecilie
Samuelsen, Ørjan Arnevig
Gjerustad, Cay
(2023)
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Bergene, Ann Cecilie
Gjerustad, Cay
Vika, Karl Solbue
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2023)
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Wendelborg, Christian
Gjerustad, Cay
Andrews, Therese Marie
Caspersen, Joakim
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2022)
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1 .
NTNU Samfunnsforskning.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
(2022)
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Knutsen, Tora Kjærnes
Vika, Karl Solbue
Gjerustad, Cay
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2022)
Deltakerundersøkelsen for lærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Pedersen, Cathrine
Vika, Karl Solbue
Gjerustad, Cay
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2022)
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
Lynnebakke, Brit
(2021)
Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Pedersen, Cathrine
Borlaug, Siri Brorstad
(2021)
Deltakerundersøkelsen for lærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant lærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Pedersen, Cathrine
Gjerustad, Cay
Borlaug, Siri Brorstad
(2021)
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant yrkesfaglærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Yrkesfaglærerløftet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Gjerustad, Cay
Borlaug, Siri Brorstad
(2021)
Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagelærere som har tatt videreutdanning .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
Borlaug, Siri Brorstad
(2021)
Deltakerundersøkelsen for barnehagestyrere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagestyrere som har tatt videreutdanning .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Opheim, Vibeke
Hjetland, Hanne Næss
Rogde, Kristin
Bergene, Ann Cecilie
Gulbrandsen, Lars
(2020)
Trivsel, læring og utvikling i barnehagen : Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
(2020)
Deltakerundersøkelsen for lærere 2020 : En spørreundersøkelse om videreutdanning under Covid-19 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
(2020)
TALIS Starting Strong Survey: Hovedfunn. Andre kortrapport med oppsummering av OECDs internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Hjetland, Hanne Næss
Opheim, Vibeke
(2019)
TALIS Starting Strong Survey: Første hovedfunn. Kortrapport med oppsummering fra OECDs første internasjonale undersøkelse av ansatte og styrere i barnehagene .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Pedersen, Cathrine
(2019)
Deltakerundersøkelsen for lærere 2019: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Rapport.
Gjerustad, Cay
Hammer Smedsrud, Jørgen
Pedersen, Cathrine
Tømte, Cathrine Edelhard
(2019)
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Hammer Smedsrud, Jørgen
Federici, Roger Andre
(2019)
Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Ulriksen, Robin
(2018)
Deltakerundersøkelsen for lærere 2018 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Gjerustad, Cay
Rønsen, Ester
Bubikova-Moan, Jarmila
Jarness, Vegard
Røsdal, Trude
(2018)
Sluttrapport fra evalueringen av virkemidlene i satsingen Ungdomstrinn i utvikling .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Federici, Roger Andre
Gjerustad, Cay
Vaagland, Karin
Larsen, Even Hellan
Rønsen, Ester
Hovdhaugen, Elisabeth
(2017)
Spørsmål til Skole-Norge våren 2017 : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Rapport.
Ulriksen, Robin
Gjerustad, Cay
(2017)
Deltakerundersøkelsen for lærere 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Siddiq, Fazilat
Gjerustad, Cay
(2017)
Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Federici, Roger Andre
Hovdhaugen, Elisabeth
(2016)
Spørsmål til Skole-Norge våren 2016. Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Rapport.
Gjerustad, Cay
Næss, Terje
(2016)
Deltakerundersøkelsen 2016: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Seland, Idunn
Gjerustad, Cay
Lødding, Berit
(2016)
Delrapport 2 fra evaluering av forsøk med halvårsvurdering med én eller to karakterer i norsk: Erfaringer fra forsøket i videregående skole .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Seland, Idunn
Gjerustad, Cay
Wollscheid, Sabine
(2016)
Erfaringer fra satsingen Kompetanse for mangfold. Underveisrapport 2: Sentrale utdanningsmyndigheter, UH-sektor, fylkesmenn, ledere, ansatte og eiere om kompetanseutviklingen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Waagene, Erica
Federici, Roger Andre
(2016)
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2016: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Waagene, Erica
Salvanes, Kari Vea
(2015)
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2014: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Waagene, Erica
(2015)
Spørsmål til Skole-Norge våren 2015: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Salvanes, Kari Vea
(2015)
Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Waagene, Erica
(2015)
Spørsmål til Skole-Norge høsten 2015: Resultater og analyser fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse blant skoler og skoleeiere .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Høst, Håkon
Skålholt, Asgeir
Reiling, Rune Borgan
Gjerustad, Cay
(2014)
Hvorfor blir lærlingordningen annerledes i kommunene enn i privat sektor? Sentrale utfordringer for kommunesektoren i arbeidet med fagopplæring .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Holen, Solveig
Gjerustad, Cay
(2014)
Forskning om læring hos barn med utviklingshemning: En kunnskapsoversikt .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Lødding, Berit
(2014)
Deltakerundersøkelsen 2014: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet" .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Høst, Håkon
Skålholt, Asgeir
Reiling, Rune Borgan
Gjerustad, Cay
(2014)
Opplæringskontorene i fag- og yrkesopplæringen – avgjørende bindeledd eller institusjon utenfor kontroll? .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Opheim, Vibeke
Waagene, Erica
Salvanes, Kari Vea
Gjerustad, Cay
Holen, Solveig
(2014)
Hvem skal trøste Knøttet – hvem kan endre mønsteret? Statusundersøkelse – Likestilling i barnehagen .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Opheim, Vibeke
Gjerustad, Cay
Sjaastad, Jørgen
(2013)
Jakten på kvalitetsindikatorene: Sluttrapport fra prosjektet "Ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen" .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Holen, Solveig
Sivertsen, Gunnar
Gjerustad, Cay
(2013)
Spesialpedagogisk forskning i Norge: Forsknings- og utviklingsarbeid innenfor det spesialpedagogiske fagområdet .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Kårstein, Asbjørn
(2013)
Deltakerundersøkelsen 2013: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien «Kompetanse for kvalitet» .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Frøyland, Lars Roar
(2012)
Vennskap, utdanning og framtidsplaner. Forskjeller og likheter blant ungdom med og uten innvandrerbakgrunn i Oslo .
NOVA - Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring.
Rapport.
Gautun, Heidi
Sasaoka, Karin
Gjerustad, Cay
(2006)
Brukerundersøkelse i barnevernsinstitusjonene.
NOVA.
Rapport.
Gjerustad, Cay
(2006)
Implementering av Nettungen. Evaluering av et arbeid for å bedre samarbeidet omkring barn og unges psykiske helse.
NOVA.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Sletten, Mira Åboen
(2005)
Nordiske surveyundersøkelser av barn og unges levekår 1970-2002.
NOVA.
Rapport.
Næss, Terje
Gjerustad, Cay
(2021)
Nettbasert videreutdanning 2009–2019: vekst og kvalitet. Statistisk kartlegging basert på data fra Database for statistikk om høgre utdanning .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
Pedersen, Cathrine
(2020)
Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere: En intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Waagene, Erica
Gjerustad, Cay
(2015)
Valg og bruk av læremidler: Innledende analyser av en spørreundersøkelse til lærere .
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
Hyggen, Christer
Gjerustad, Cay
(2013)
Knuste drømmer? Aspirasjoner, yrkeskarriere og mental helse fra ung til voksen.
Gyldendal Akademisk.
Bokkapittel.
Bergene, Ann Cecilie
Wollscheid, Sabine
Gjerustad, Cay
(2023)
Digital distance learning: A question of flexibility in time and space? .
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vitenskapelig artikkel.
Tømte, Cathrine Edelhard
Gjerustad, Cay
(2020)
Online or offline – Does it matter?: A study of in-service teachers' perceptions of learning outcomes in Norway .
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vitenskapelig artikkel.
Gjerustad, Cay
(2016)
Predicting unemployment: Occupational aspiration–achievement discrepancy as a risk factor in Norwegian young adults .
International Journal of Social Welfare.
Vitenskapelig artikkel.
Gjerustad, Cay
von Soest, Tilmann
(2012)
Socio-economic status and mental health - the importance of achieving occupational aspirations .
Journal of Youth Studies.
Vitenskapelig artikkel.
Gjerustad, Cay
Von Soest, Tilmann
(2010)
Socioeconomic status, achieving occupational aspirations and sickness absence : a population based longitudinal study of Norwegian youths.
Norsk Epidemiologi.
Vitenskapelig artikkel.
Gjerustad, Cay
(2016)
Occupational aspirations – development and consequences of failure in achievement.
Samfunnsvitenskapelig fakultet, Universitetet i Oslo.
Doktorgradsavhandling.
Vis alle publikasjoner
Ghosh, Arun
Federici, Roger Andre
Gjerustad, Cay
(2016)
Ønsker større bevissthet om prestasjonspress .
Intervju.
Opheim, Vibeke
Gjerustad, Cay
(2014)
Testing testing 1 2 3… Impact of frequency of student assessment and assessment methods on students’ academic performance.
Vitenskapelig foredrag.
Federici, Roger Andre
Gjerustad, Cay
(2018)
Attraktive karriereveier og riktig kompetansemiks i skolen .
Forskningspolitikk.
Fagartikkel.
Brevik, Lisbeth M.
Sundgot-Borgen, Christine
Pedersen, Cathrine
Daus, Stephan
Gjerustad, Cay
Vestad, Lene
(2024)
Folkehelse og livsmestring – Hvordan få best mulig effekt for elevene.
Skolelederen.
Populærvitenskapelig artikkel.
Tømte, Cathrine Edelhard
Gjerustad, Cay
(2018)
Online or offline - does it matter? A study on teachers’ perceptions on study formats and quality when participating in continuing education programs (in Mathematics).
Faglig foredrag.
Federici, Roger Andre
Gjerustad, Cay
(2016)
Prestasjonspresset i skolen. Hva gjør det med elevene?.
Populærvitenskapelig foredrag.
Vis alle