Rapporter og notater
Vitenskapelige publikasjoner
Annen formidling
Høst, Håkon
Lillebø, Otto Sevaldson
Hammer Smedsrud, Jørgen
Skålholt, Asgeir
(2024)
Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
Rapport.
Wendelborg, Christian
Andrews, Therese Marie
Caspersen, Joakim
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Hammer Smedsrud, Jørgen
Grøgaard, Jens Brandi
(2023)
Evaluering av kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 2 .
NTNU Samfunnsforskning AS.
Rapport.
Wendelborg, Christian
Gjerustad, Cay
Andrews, Therese Marie
Caspersen, Joakim
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2022)
Evaluering av Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis : Delrapport 1 .
NTNU Samfunnsforskning.
Rapport.
Høst, Håkon
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2022)
Vg3 fagopplæring i skole – av akseptabel kvalitet? Evaluering av tiltak rettet mot videregående opplæring i Utdanningsløftet 2020 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Hammer Smedsrud, Jørgen
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Wendelborg, Christian
(2022)
Tilskuddsordning for kompetanseutvikling: Sammenstilling og rapportering .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Caspersen, Joakim
Hermstad, Ingrid Holmedahl
Hybertsen, Ingunn Dahler
Lynnebakke, Brit
Vika, Karl Solbue
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2021)
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser .
NTNU Samfunnsforskning og NIFU.
Rapport.
Wollscheid, Sabine
Ramberg, Inge
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2020)
Norske elevers engasjement og motivasjon i naturfag og matematikk : Litteraturkartlegging og pilotundersøkelse .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Bergene, Ann Cecilie
Bungum, Berit
Sølberg, Jan
Hammer Smedsrud, Jørgen
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2020)
Evalueringen av Tett på realfag. Implementeringen fortsetter. Delrapport 3. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019) .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Markussen, Eifred
Carlsten, Tone Cecilie
Grøgaard, Jens Brandi
Smedsrud, Jørgen
(2019)
«… respekten for forskjelligheten …» : En studie av spesialundervisning i videregående opplæring i Norge skoleåret 2018–2019 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Hammer Smedsrud, Jørgen
Pedersen, Cathrine
Tømte, Cathrine Edelhard
(2019)
Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse» .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Hammer Smedsrud, Jørgen
Federici, Roger Andre
(2019)
Systematisk arbeid med psykisk helse: Spredning, bruk og implementering av eksterne skoleprogram .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Pedersen, Cathrine
Reiling, Rune Borgan
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Alne, Ragnar
Smedsrud, Jørgen
(2021)
Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
Smedsrud, Jørgen
Bungum, Berit
Flø, Ellen Egeland
(2024)
Gifted students’ experiences with participation in enrichment programs at talent centers in Norway .
Scandinavian Journal of Educational Research.
Vitenskapelig artikkel.
Tømte, Cathrine Edelhard
Smedsrud, Jørgen
(2023)
Governance and digital transformation in schools with 1:1 tablet coverage .
Frontiers in Education.
Vitenskapelig artikkel.
Hammer Smedsrud, Jørgen
Nordahl-Hansen, Anders
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
(2022)
Mathematically Gifted Students’ Experience With Their Teachers’ Mathematical Competence and Boredom in School: A Qualitative Interview Study .
Frontiers in Psychology.
Vitenskapelig artikkel.
Hermstad, Ingrid Holmedahl
Hammer Smedsrud, Jørgen
Hybertsen, Ingunn Dahler
(2022)
Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom? .
Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk.
Vitenskapelig artikkel.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2020)
Explaining the Variations of Definitions in Gifted Education .
Nordic Studies in Education.
Vitenskapelig artikkel.
Smedsrud, Jørgen
(2018)
Mathematically gifted accelerated students participating in an ability group: a qualitative interview study .
Frontiers in Psychology.
Vitenskapelig artikkel.
Smedsrud, Jørgen
(2018)
Forsering og akselerasjon for evnerike elever - Det dårligste av de beste alternativene .
Psykologi i kommunen (PIK).
Vitenskapelig artikkel.
Smedsrud, Jørgen
Nordahl-Hansen, Anders
Idsøe, Ella Maria Cosmovici
Ulvund, Stein Erik
Idsøe, Thormod
Lang-Ree, Ole Christian
(2018)
The Associations Between Math Achievement and Perceived
Relationships in School Among High Intelligent Versus Average Adolescents .
Scandinavian Journal of Educational Research.
Vitenskapelig artikkel.
Smedsrud, Jørgen
(2012)
Evnerike barn i skolen - de glemte elevene.
Psykologi i kommunen (PIK).
Vitenskapelig artikkel.
Smedsrud, Jørgen
(2012)
Sentrale utfordringer ved definisjon, utredning og identifisering av evnerike barn.
Psykologi i kommunen (PIK).
Vitenskapelig artikkel.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
Mathematically gifted adolescents in Norway: Exploring mathematically gifted adolescents' experience with the school system in Norway.
Universitetet i Oslo.
Doktorgradsavhandling.
Smedsrud, Jørgen
Skogen, Kjell
(2016)
Evnerike elever og tilpasset opplæring.
Fagbokforlaget.
Bok.
Vis alle publikasjoner
Smedsrud, Jørgen
Skogen, Kjell
(2016)
Evnerike elever og tilpasset opplæring.
Fagbokforlaget.
Bok.
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Siddiq, Fazilat
Hammer Smedsrud, Jørgen
Bugge, Markus
Daus, Stephan
(2021)
Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater .
Briefs.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2021)
Det er ikke bare sunt å la barna kjede seg .
Forskning.no.
Kronikk.
Vestengen, Pernille
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2020)
På tide å gi de evnerike skoleelevene et løft .
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
Dagsrevyen innslag om evnerike elever.
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
Kan løfte evnerike elever ut av en uheldig skolegang.
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
Evnerike barn: Her er kjennetegnene .
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
Maja Lena (10) kunne lese som fireåring. Dette er tegn på at barnet ditt er evnerikt .
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
Høyt intelligente jenter oppdages ikke av læreren .
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2018)
Evnerike elever underyter i norsk skole.
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2018)
For high-ability students it can be lonely at the top.
Intervju.
Smedsrud, Jørgen
(2018)
Evnerike elever er ikke alltid skoleflinke .
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2018)
Evnerike barn kan bli ensomme .
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
NRK, Norgesglasset
(2018)
Evnerike barn kan bli ensomme .
Intervju.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2018)
Vilde ble syk av å gå på skolen .
Intervju.
Smedsrud, Jørgen
(2017)
Fem trekk som kjennetegner evnerike barn. Slik vet du om barnet ditt har spesielle evner. .
Intervju.
Smedsrud, Jørgen
(2016)
Har du et evnerik barn? Dette er tegnene du skal se etter. .
Intervju.
Smedsrud, Jørgen
(2015)
Norsk skole anerkjenner ikke begavelse .
Intervju.
Bredberg, Johan Per Ivar Bo
Nordahl-Hansen, Anders Johan
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2020)
Evnerike elever og spesialundervisning.
Vitenskapelig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
Which issues of validity are central to how we identify and service mathematically gifted students in Norway and what are the future research needs to further develop gifted education in Norway.
Vitenskapelig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2018)
Matematisk Evnerike elever i norsk skole.
Vitenskapelig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2017)
De sensitive Evnerike.
Vitenskapelig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2015)
Gifted Children in Norway.
Vitenskapelig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2013)
Evnerike elever i skolen: innføring for lektorstudenter.
Vitenskapelig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2012)
Evnerike barn: De glemte elevene.
Vitenskapelig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2020)
De evnerike elevene.
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2019)
What is giftedness? Identification and definition..
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2018)
Hvordan tilpasse opplæringen for evnerike elever?.
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2018)
Skal evnerike elever har rett på spesialundervisning?.
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2016)
Evnerike elever i Norge, hva sier forskningen?.
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2016)
Tilpasset opplæring for evnerike elever.
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2015)
Evnerike elever i Norge.
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2015)
De evnerike elevene.
Faglig foredrag.
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2014)
Den spesialpedagogiske tiltakskjede.
Faglig foredrag.
Daus, Stephan
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Siddiq, Fazilat
Hammer Smedsrud, Jørgen
Håland, Tine Weise
Bugge, Markus Michaelsen
(2021)
Hvordan fungerer Dragonbox Skole på elevenes matematikkferdigheter og lærelyst? .
Populærvitenskapelig foredrag.
Vis alle