Rapporter og notater
Vitenskapelige publikasjoner
Annen formidling
Alne, Ragnar
Vika, Karl Solbue
Høst, Håkon
(2023)
Høy arbeidsmarkedsrelevans i fagskoleutdanningene: Kandidatundersøkelse for fagskoleutdannede i 2019 og 2020 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Vika, Karl Solbue
Lyckander, Rønnaug H.
Bergene, Ann Cecilie
Samuelsen, Ørjan Arnevig
Gjerustad, Cay
(2023)
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Samuelsen, Ørjan Arnevig
Daus, Stephan
Lyckander, Rønnaug H.
Vika, Karl Solbue
de Besche, Torstein
(2023)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2023 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Korseberg, Lene Kirstine
Vika, Karl Solbue
Høst, Håkon
(2023)
En godkjenningsordning som kan bli nyttig: Evaluering av godkjenningsordningen for utenlandsk fagskoleutdanning .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
Lynnebakke, Brit
Vonen, Maria Njølstad
Lyckander, Rønnaug H.
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2023)
Fravær som vekker bekymring: Skoleeieres og skolelederes inntrykk og forståelse av fraværssituasjonen i Skole-Norge .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Vika, Karl Solbue
Bergene, Ann Cecilie
(2023)
Skolemiljøansattes roller og kompetanse i laget rundt eleven .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Bergene, Ann Cecilie
Gjerustad, Cay
Vika, Karl Solbue
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2023)
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Høst, Håkon
Lillebø, Otto Sevaldson
Skålholt, Asgeir
Vika, Karl Solbue
(2022)
Evaluering av Utdanningsløftet 2020 : Tiltakene rettet mot videregående opplæring .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Gjerustad, Cay
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
(2022)
Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
Lynnebakke, Brit
Ramberg, Inge
Wollscheid, Sabine
(2022)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2022 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Knutsen, Tora Kjærnes
Vika, Karl Solbue
Gjerustad, Cay
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2022)
Deltakerundersøkelsen for lærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Pedersen, Cathrine
Vika, Karl Solbue
Gjerustad, Cay
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2022)
Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2022)
Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Lødding, Berit
Vika, Karl Solbue
Samuelsen, Ørjan Arnevig
(2022)
Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2021–2022 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Kindt, Marianne Takvam
Randen, Gunhild Tveit
Lynnebakke, Brit
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Vika, Karl Solbue
(2022)
Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? Delrapport fra prosjektet Forskning på opplæringstilbud til nyankomne elever .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Samuelsen, Ørjan Arnevig
Stubhaug, Magnus Eliasson
Vika, Karl Solbue
Wiborg, Vegard Sjurseike
(2022)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2022 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
(2022)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse i forbindelse med evalueringen av fagfornyelsen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Caspersen, Joakim
Hermstad, Ingrid Holmedahl
Hybertsen, Ingunn Dahler
Lynnebakke, Brit
Vika, Karl Solbue
Hammer Smedsrud, Jørgen
(2021)
Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser .
NTNU Samfunnsforskning og NIFU.
Rapport.
Vika, Karl Solbue
Wollscheid, Sabine
Lillebø, Otto Sevaldson
Bergene, Ann Cecilie
(2021)
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2020 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Vika, Karl Solbue
(2021)
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til lærere høsten 2020 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Pedersen, Cathrine
Bergene, Ann Cecilie
Lillebø, Otto Sevaldson
Vika, Karl Solbue
(2021)
Lærerspesialistutdanningene belyst av fagansvarlige, lærere og skoleledere: Delrapport fra evalueringen av lærerspesialistordningen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
Steine, Frøydis Sæbø
Denisova, Ekaterina
Østby, Mona Nedberg
(2021)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2021 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Pedersen, Cathrine
Lillebø, Otto Sevaldson
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
(2021)
Sluttrapport fra evalueringen av pilotering av lærerspesialistordningen .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Lødding, Berit
Daus, Stephan
Reiling, Rune Borgan
Bungum, Berit
Vika, Karl Solbue
Bergene, Ann Cecilie
(2021)
Realistiske forventninger? Sluttrapport fra evalueringen av Tett på realfag. Nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen (2015–2019) .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Vika, Karl Solbue
Denisova, Ekaterina
Steine, Frøydis Sæbø
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2021)
Spørsmål til Skole-Norge: Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere høsten 2021 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Federici, Roger Andre
Vika, Karl Solbue
(2020)
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoleledere, skoleeiere og lærere under korona-utbruddet 2020 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Rogde, Kristin
Federici, Roger Andre
Vika, Karl Solbue
Bergene, Ann Cecilie
Pedersen, Cathrine
Denisova, Ekaterina
(2020)
Spørsmål til Skole-Norge : Analyser og resultater fra Utdanningsdirektoratets spørreundersøkelse til skoler og skoleeiere våren 2020 .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Bergene, Ann Cecilie
Lødding, Berit
Rogde, Kristin
Myklebust, Runa Brandal
Bubikova-Moan, Jarmila
Vika, Karl Solbue
(2020)
Evaluering av den nasjonale strategien Språkløyper: Sluttrapport
.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Federici, Roger Andre
Helleve, Arnfinn
Midthassel, Unni Vere
Salvanes, Kari Vea
Pedersen, Cathrine
Bergene, Ann Cecilie
(2020)
Et lag rundt eleven : Økt helsesykepleierressurs i systemrettet og strukturert samarbeid med skole – en effektevaluering .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Rapport.
Pedersen, Cathrine
Vika, Karl Solbue
(2022)
Profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningene: Status og endringer over tid ved fem grunnskolelærerutdanninger i Norge (2019–2021) .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Høst, Håkon
Lillebø, Otto Sevaldson
Vika, Karl Solbue
(2021)
Evaluering av Utdanningsløftet 2020: Resultater av tiltakene rettet mot mangel på læreplasser .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Vika, Karl Solbue
(2021)
Elever med null grunnskolepoeng: Tilleggsanalyser av Utdanningsdirektoratets spørringer til Skole-Norge .
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
Arbeidsnotat.
Vis alle publikasjoner
Hervik, Jill Angela
Vika, Karl Solbue
Stub, Trine
(2024)
Transcranial direct current stimulation for chronic headaches, a randomized, controlled trial .
Frontiers in Pain Research.
Vitenskapelig artikkel.
Aagaard, Toril
Amdam, Synnøve Hedemann
Nagel, Ilka
Vika, Karl Solbue
Andreasen, Johan Kristian
Pedersen, Cathrine
(2024)
Teacher preparation for the digital age: Is it still an instrumental endeavor? .
Scandinavian Journal of Educational Research.
Vitenskapelig artikkel.
Pedersen, Cathrine
Aagaard, Toril
Daus, Stephan
Nagel, Ilka
Amdam, Synnøve Hedemann
Vika, Karl Solbue
(2024)
Profiling teacher educators’ strategies for professional digital competence development .
Teachers and Teaching: theory and practice.
Vitenskapelig artikkel.
Røkenes, Fredrik Mørk
Andreasen, Johan Kristian
Aagaard, Toril
Nagel, Ilka
Amdam, Synnøve Hedemann
Pedersen, Cathrine
(2023)
Digital nødundervisning under covid-19-nedstengning: Lærerutdanneres utvikling av profesjonsfaglig digital kompetanse .
Nordic Journal of Digital Literacy.
Vitenskapelig artikkel.
Hjukse, Hjørdis
Aagaard, Toril
Bueie, Agnete Andersen
Moser, Thomas
Vika, Karl Solbue
(2020)
Digitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse .
Acta Didactica Norden (ADNO).
Vitenskapelig artikkel.
Vis alle publikasjoner
Amdam, Synnøve Hedemann
Aagaard, Toril
Nagel, Ilka
Vika, Karl Solbue
(2023)
Developing professional digital competence in teacher education is still an instrumental endevour. Is collaborative design the answer?.
Vitenskapelig foredrag.
Amdam, Synnøve Hedemann
Aagaard, Toril
Nagel, Ilka
Vika, Karl Solbue
(2023)
Still an instrumental endeavor? Developing professional digital competence in teacher education .
Vitenskapelig foredrag.
Hervik, Jill Angela
Vika, Karl Solbue
Stub, Trine
(2024)
Dette kan redusere kronisk hodepine.
Forskersonen.no.
Populærvitenskapelig artikkel.
Lødding, Berit
Vika, Karl Solbue
Randen, Gunhild Tveit
Kindt, Marianne Takvam
Vennerød-Diesen, Frida Felicia
Golden, Anne
(2023)
Forskning på opplæringstilbud for nyankomne elever. Norskinnlæring, faglig utvikling og nye venner – er det mulig på samme tid? NIFU-rapport 2022:26.
Faglig foredrag.
Vis alle