Artikkel: Bidrar egentlig studieutveksling til utdanningskvalitet?

I en ny vitenskapelig artikkel i Scandinavian Journal of Educational Research problematiserer NIFU-forsker Tea Dyred Pedersen idéen om at internasjonal studentmobilitet nødvendigvis øker utdanningskvalitet.

Nærmere bestemt har hun gjort intervjuer for å undersøke hvordan studieopphold i utlandet bidrar til kvalitet i norsk lærerutdanning fra lærerutdannernes perspektiv.

I de nordiske landene har internasjonal studentmobilitet blitt fremmet med påstander om dets bidrag til kvalitetsforbedring i høyere utdanning. Denne sammenhengen er imidlertid lite forsket på.

Et viktig funn i studien er at informantene vektlegger personlige og profesjonelle begrunnelser for internasjonal studentmobilitet og særlig deres særegenhet i forhold til akademiske og fagrelaterte begrunnelser. Det å ta deler av studiet sitt i utlandet oppfattes altså som knyttet til generiske fordeler og individuell utvikling blant studentene, heller enn faglige eller akademiske gevinster.

Pedersen beskriver hvordan slike mer indirekte begrunnelser kan være enklere å legge til grunn enn mer direkte akademiske begrunnelser – da særlig i lærerutdanningene hvor det ikke er lang tradisjon for denne formen for internasjonalisering. I lys av et økt politisk fokus på utdanningskvalitet som den sentrale begrunnelsen for internasjonal studentmobilitet, kan det dermed diskuteres hva formålet med studentmobilitet er.

Denne studien gir verdifulle empiriske perspektiver på et noe oversett tema og oppfordrer til bevisst refleksjon blant beslutningstakere for å bedre forstå formålet med og betingelsene for internasjonal studentmobilitet. Oppsummert oppfordrer Pedersen til ikke å ta kvalitetsaspektet for gitt.

Les artikkelen her: Finding the right fit or fitting what is found? Contextualising connections between international student mobility and quality in teacher education

For mer informasjon, kontakt:
Tea Dyred Pedersen, forsker 2
tea.dyred.pedersen@nifu.no
(+47) 908 80 058