DIGITEK-HU: Bruk av digital teknologi i høyere utdanning (21343)
I samarbeid med Universitetet i Oslo og Høgskolen i Innlandet, gjennomfører NIFU et forskningsprosjekt om bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Prosjektet gjennomføres på oppdrag fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Sikt og NOKUT.
Hovedformålet med dette forskningsprosjektet er å frembringe mer praksisnær kunnskap om digital teknologi i høyere utdanning, med fokus på undervisere og studenter. Dette innebærer å undersøke sammenhenger mellom ulike digitale praksiser, underviseres og studenters kunnskapsarbeid, og utdanningskvalitet. I tillegg skal prosjektet bidra til erfaringsdeling med tanke på å heve den pedagogiske og didaktiske kompetansen til ansatte.
Følgende spørsmål ligger til grunn for prosjektet:
- Hva er det eksisterende kunnskapsgrunnlaget om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning?
- Hvordan påvirker og betinger digitale teknologier studenters læringsmuligheter?
- Hvilken type støtte trenger undervisere for å ta i bruk teknologi på en pedagogisk måte for å utvikle kvaliteten på undervisningen?
- Hvordan påvirker digitale teknologier høyere utdanning på et systemnivå?
- Hvordan kan erfaringsutveksling skje på tvers av institusjoner og hva blir nytteverdien av slik erfaringsutveksling?
- Hvordan kan studenter bli aktive deltakere i utviklingsprosesser i sektoren?
- Forslag til hvordan gå fra gode ideer til faktisk implementering av løsninger, og overkomme faktiske barrierer for implementeringer.
Publikasjoner
Rapporter, Innsikter o.l.:
- Flobakk-Sitter, Fride; Fossum, Lone Wanderås (2023). Bruk av digital teknologi i høyere utdanning – en kunnskapsoppsummering. NIFU Innsikt 2023:2.
- Fidjeland, Andreas; Wiborg, Vegard Sjurseike (2023). Utbredelsen av digital undervisning i norsk høyere utdanning. NIFU Innsikt 2023:4.
- Korseberg, Lene; Slette, Aslaug Louise; Fossum, Lone Wanderås (2023). Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. NIFU Innsikt 2023:8.
- Slette, Aslaug Louise; Korseberg, Lene; Flobakk-Sitter, Fride; Stalheim, Odd Rune (2023) Digital teknologi i undervisningen: hva, hvorfor og hvordan? NIFU Innsikt 2023:11.
- Flobakk-Sitter, Fride; Fossum, Lone Wanderås (2024) The use of digital technology in higher education: A literature review. NIFU Arbeidsnotat 2024:7.
- Slette, Aslaug Louise Flobakk-Sitter, Fride Tronsmo, Eli Drange, Christina Vogsted Korseberg, Lene (2024) Digital teknologi i vurdering for læring i høyere utdanning. NIFU Arbeidsnotat 2024:8.
- Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (2024) Kunstig intelligens i høgare utdanning: kva tenkjer lærestadane nå, etter halvtanna år med ChatGPT? NIFU Innsikt 2024:7.
Fagfellevurderte artikler:
- Korseberg, Lene; Elken, Mari (2024). Waiting for the revolution: how higher education institutions initially responded to ChatGPT. Higher Education. https://doi.org/10.1007/s10734-024-01256-4 (publisert, åpen tilgang)
- De Besche, Torstein; Fidjeland, Andreas; Wiborg, Vegard (2024). Fagforskjeller i bruken av digitale verktøy i norsk høyere utdanning (akseptert)
- Slette, Aslaug Louise; Flobakk-Sitter, Fride; Mavroudi, Anna (2024). Technology affordances within entangled pedagogies: a qualitative interview study (til vurdering).
- Korseberg, Lene; Stalheim, Odd Rune (2024). The role of digital technology in facilitating epistemic fluency in professional education. Professional Development in Education. https://doi.org/10.1080/19415257.2024.2421489 (publisert, åpen tilgang)
- Korseberg, Lene; Drange, Christina Vogsted (2024). Artificial intelligence in higher education: Organisational learning in the aftermath of ChatGPT (under utarbeiding).
Gjennomførte aktiviteter
Prosjektet har bestått av ulike deler, med ulik metodisk tilnærming og rapporteringsgrunnlag. Et viktig mål for prosjektet har vært praksisnærhet, og det har derfor blitt arrangert en rekke formidlingsaktiviteter i løpet av perioden. De ulike delene av prosjektet, samt resultatene fra disse, presenteres kort nedenfor:
1. Forenklet kunnskapsoppsummering om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning
I den innledende fasen av prosjektet ble det gjennomført en forenklet kunnskapsoppsummering (‘rapid review’) av eksisterende forskning om pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning. Kunnskapsoppsummeringen resulterte i en NIFU Innsikt publisert våren 2023, og et mer detaljert NIFU Arbeidsnotat på engelsk våren 2024. En oppsummering av de viktigste funnene finner du i videoformat her:
I forbindelse med lanseringen av Innsikten, arrangerte NIFU en panelsamtale, etterfulgt av digitalt gruppearbeid, om status for den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning 11. mai 2023. I panelsamtalen deltok leder i Studentparlamentet ved OsloMet Karl Magnus Nikolai Coronus Dretvik Nyeng, leder for Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk, Patric Wallin, samt forsker ved NIFU og forfatter av Innsikten, Fride Flobakk-Sitter. Samtalen ble ledet av Lene Korseberg, forsker ved NIFU. Et opptak av webinaret finner du her.
2. Spørreundersøkelse blant studenter ved norske universiteter og høgskoler om deres erfaring med bruk av digital teknologi i undervisning og læring
Våren 2023 ble det sendt ut en spørreundersøkelse til studenter ved norske universiteter og høgskoler om deres erfaring med pedagogisk bruk av digital teknologi ved deres studieprogram. Undersøkelsen inneholdt blant annet spørsmål om studentenes syn på undervisning i et digitalt format, og deres svar på disse omtales i en NIFU Innsikt om samme tema. I tillegg er prosjektgruppen i gang med en rekke fagfellevurderte publikasjoner basert på spørreundersøkelsen, hvorav én har planlagt publisering i et nordisk pedagogisk tidsskrift i løpet av 2024.
I forbindelse med lanseringen av Innsikten, ble det gjennomført et heldigitalt webinar 28. september 2023 om nettbasert undervisning. Forsker ved NIFU, Lene Korseberg, ledet en panelsamtale bestående av følgende deltakere:
- Katrine Tveiterås, prorektor utdanning, Universitetet i Tromsø
- Silje Fekjær, prodekan for utdanning ved OsloMet
- Nora Rymoen Houidi, Leder av Arbeidsutvalget ved Studentdemokratiet ved Universitetet i Sørøst-Norge
- Kaja Ingdal Hovdenak, Leder av Arbeidsutvalget ved Studentparlamentet ved Universitet i Bergen
3. Casestudier på institusjonsnivå om den strategiske satsingen på pedagogisk bruk av digital teknologi i norsk høyere utdanning
Som en del av prosjektet kvalitative tilnærming, ble det gjennomført dybdeintervjuer med sentrale aktører ved tre høyere utdanningsinstitusjoner i Norge. Dette inkluderte representanter fra henholdsvis utdanningspolitisk ledelse, de teknisk-administrative støttetjenestene, de universitetspedagogiske miljøene, samt andre vitenskapelige ansatte med særlig relevante verv eller roller. Med utgangspunkt i disse intervjuene, ble det publisert en NIFU Innsikt med fokus på kompetansehevingens rolle i arbeidet med å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i norsk høyere utdanning. Innsikten kan leses her.
I forbindelse med lansering av denne Innsikten, avholdte NIFU et webinar 14. november 2023 om nettopp kompetanseheving som løsning på manglende bruk av digital teknologi i undervisning og læring i høyere utdanning. Som en del av webinaret, ble det avholdt en paneldebatt hvor følgende deltakere var med:
- Levi Gårseth-Nesbakk, Prorektor ved Utdanningsavdelingen på Nord universitet.
- Morten Sørlie, Seksjonssjef i Seksjon for læringsstøtte og digitale tjenester ved NTNU.
- Bjørn Stensaker, Viserektor for utdanning ved Universitetet i Oslo.
- Trine Fossland, Professor ved Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi ved UiT – Norges arktiske universitet.
Det planlegges i tillegg flere fagfellevurderte artikler basert på dette intervjumaterialet, Blant annet er det publisert en artikkel i tidsskriftet Higher Education om ChatGPTs inntog i norsk høyere utdanning og lærestedenes syn og respons på dette. Artikkelen finnes åpent tilgjengelig her.
4. Casestudier på emnenivå om bruk av digital teknologi i konkrete lærings- og undervisningssituasjoner
Basert på dette intervjumaterialet, ble det publisert en NIFU Innsikt om nettopp hvordan digital teknologi kan integreres inn i et helhetlig læringsdesign innen ulike fag. Innsikten ble lansert på et webinar 5. desember 2023, med tittelen ‘Digital teknologi + læringsdesign = sant?’. Her ble det diskutert hvilke pedagogiske vurderinger undervisere gjør når digital teknologi integreres i undervisningen og hvilke muligheter og utfordringer man kan støte på ved integrering av digital teknologi. Panelet ble ledet av forsker ved NIFU Lene Korseberg, og besto av følgende undervisere og pedagoger i høyere utdanning:
- Eloisa F. A. Michaelsen, lærer og studentassistent ved Høgskulen i Innlandet (HINN).
- Gerald Torgersen, universitetslektor ved Institutt for klinisk odontologi, Universitetet i Oslo,
- Audun Beyer, professor ved Institutt for kommunikasjon, Høyskolen Kristiania.
Flere artikler basert på dette datamaterialet er nå til fagfellevurdering, blant annet en artikkel om pedagogisk forankring av digital teknologi innen ulike fagområder, samt en artikkel om integrering av digital teknologi i profesjonsutdanninger.
5. Undersøkelse om bruk av digital teknologi i vurdering for læring
I tillegg til de opprinnelige aktivitetene beskrevet ovenfor, ble to ytterligere delprosjekter tilføyd prosjektet underveis i prosjektperioden.
Fokus for det første delprosjektet var hvordan digital teknologi kan understøtte prosesser knyttet til vurdering for læring – såkalt formativ vurdering – i norsk høyere utdanning. Målet med prosjektet var å belyse hvordan og i hvilken grad digital teknologi brukes til dette formålet i dag, samt hvilke barrierer og muligheter som bruk av digital teknologi i formativ vurdering fører med seg. Dette ble undersøkt gjennom fokusgruppeintervjuer med representanter for de universitetspedagogiske miljøene ved ulike universiteter og høgskoler, samt en forenklet systematisk kunnskapsoppsummering om bruk av digital teknologi i vurdering for læring i høyere utdanning.
Undersøkelsen resulterte i et NIFU Arbeidsnotat som ble publisert våren 2024. Rapporten viser blant annet at selv om teknologien kan tilby en rekke muligheter i formativ vurdering, utnyttes ikke disse mulighetene i tilstrekkelig grad. I tillegg finner vi at det er mangelfull pedagogisk bruk av digitale verktøy i formativ vurdering, som til dels ser ut til å skyldes mangel på tid, ressurser og tilstrekkelig pedagogisk og teknisk kompetanse.
6. Undersøkelse om bruk av kunstig intelligens i høyere utdanning
I forbindelse med den opprinnelige kvalitative datainnsamlingen gjennomført våren 2023, ble det inkludert spørsmål om ChatGPTs inntog i norsk høyere utdanning. I dette andre delprosjektet fikk vi mulighet til å følge opp de aktuelle informantene ett år senere, for å få innblikk i hvordan lærestedene responderte på denne utviklingen, hva de tenkte rundt utviklingen da, og på hvilke måter – om noen – ChatGPT har endret den pedagogiske praksisen ved norske universiteter og høgskoler.
Basert på den første runden med intervjuer, ble det publisert en fagfellevurdert artikkel om nettopp lærestedenes respons og refleksjoner i den umiddelbare perioden etter lanseringen av ChatGPT i november 2022. Etter den andre runden med intervjuer, ble det publisert en NIFU Innsikt om lærestedenes erfaringer med generativ kunstig intelligens, halvannet år senere. I tillegg vil det bli publisert en fagfellevurdert artikkel våren 2025 på det samme datamaterialet.
Mer informasjon om prosjektet
Denne nettsiden blir oppdatert fortløpende med informasjon om både publiserte Innsikter, artikler og formidlingsaktiviteter. Dersom du ønsker å vite mer om prosjektet utover dette, ta kontakt med:
Lene Korseberg
Prosjektleder / forsker 2, Høyere utdanning
lene.korseberg@nifu.no
Tlf. 958 11 145