Evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag: Nye læreplaner, samme mønster

Bildet er KI-generert.

I de tradisjonelle lærefagene i bygg- og anleggsteknikk, elektro og datateknologi og teknologi og industrifag går man i stor grad over til lære, og man har forventning om å få jobb etter fagprøven.

I andre fagområder, som i helse- og oppvekstfagene, er det en langt mindre andel som går til lære, og blant de som er i lære, forventer færre å fortsette i faget sitt etter fagprøven.

Det viser tredje delrapport fra evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag, som er en følgevaluering av nye læreplaner og ny tilbudsstruktur som kom med fagfornyelsen i 2020. Strukturendringer i læreplanene skal gjøre utdannelsen mer relevant for og tilpasset yrkeslivet.

Evalueringen gjøres på oppdrag for Utdanningsdirektoratet, og er et samarbeid mellom NIFU, OsloMet og Fafo. Tema for delrapporten er overgangen til opplæring i bedrift og erfaringer fra læretiden, fra både lærlingenes, lærebedriftenes og opplæringskontorenes perspektiv.

På tvers av fag er lærebedriftene fornøyde med nye læreplaner. De oppleves som oppdaterte og tilpasset bedriftenes produksjon.

Samtidig peker et betydelig mindretall av lærebedriftene på at lærlingene har lavere kompetanse og at de krever tettere oppfølging sammenlignet med før fagfornyelsen. Lærebedriftene knytter likevel ikke dette direkte til ny tilbudsstruktur og nye læreplaner, men relaterer det til endringer som har skjedd ellers i samfunnet. 

Delrapporten bygger på intervju og spørreundersøkelser til lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor. I alt har nesten 4000 aktører fra fag- og yrkes­opplærings­systemet deltatt som informanter. I tillegg til analyser av intervju og spørreundersøkelser, gjennomførte vi analyser av registerdata, det vil si at vi ser på overgangen i antall og type fra vg2 til vg3.

«Overgang til opplæring i bedrift: Tredje delrapport av evalueringen av fagfornyelsen yrkesfag» (2024:13)

For mer informasjon, kontakt:
Asgeir Skålholt, Forsker 3
971 58 915
asgeir.skalholt@nifu.no