Helhetlig læringsdesign viktig for god bruk av digital teknologi i høyere utdanning

Vellykket integrasjon av digital teknologi i høyere utdanning forutsetter et gjennomtenkt samspill med pedagogikk og læringsinnhold.

Det er i økende grad en forventning om at ulike former for digital teknologi skal tas i bruk i høyere utdanning. Dette gjelder alle aspekter ved universitets- og høgskolesektorens (UH-sektorens) virksomhet, men særlig innen utdanningsområdet. 

I en ny NIFU-rapport oppsummeres funn fra et prosjekt ledet av NIFU, og gjennomført i samarbeid med Universitetet i Oslo og Universitetet i Innlandet. HK-dir, Sikt og NOKUT har vært oppdragsgivere.

– Målet med prosjektet har vært å innhente ny kunnskap om bruk av digital teknologi i høyere utdanning i Norge. Rapporten samler hovedfunnene fra prosjektet, og orienterer om publikasjoner som går mer i dybden på ulike tema, forteller forsker ved NIFU, Vegard Wiborg.

Rapportens hovedfunn:

  • En kunnskapsoppsummering viser at tidligere forskning på feltet i stor grad har vært teknologifokusert, mens pedagogiske og didaktiske hensyn har fått mindre oppmerksomhet.
  • Funn fra casestudier viser at teknologi fungerer som et nyttig supplement når den understøtter læringsprosessen. En vellykket integrasjon av digital teknologi hviler derfor på et godt læringsdesign.
  • Funn fra en spørreundersøkelse viser at noen digitale verktøy er mer brukt enn andre. Mens læringsplattformer brukes av nærmest alle studenter i noen grad, er simuleringsverktøy fremmed for de fleste i undervisningssituasjoner. Bruken av ulike typer digitale verktøy varierer på tvers av fagfelt. Det samme gjør studentenes erfaringer med de ulike verktøytypene.
  • Utdanningsinstitusjonene opplever arbeidet med kompetanseheving som krevende. Hvordan institusjonene skal imøtekomme behovet for kompetanseheving – spesielt i en tid med mer begrensede ressurser og en rask teknologisk utvikling – vil være en viktig diskusjon i tiden fremover.
  • Selv om lærestedenes respons på inntoget av generativ kunstig intelligens har modnet noe, er det fortsatt mye usikkerhet knyttet til hvordan teknologien vil påvirke og forme høyere utdanning. Dette er et felt hvor det vil være et stort behov for forskningsbasert kunnskap i tiden fremover.

– Det er viktig å understreke at funnene i prosjektet som omhandler bruk av spesifikke digitale verktøy representerer et øyeblikksbilde, og raskt kan bli utdaterte, forteller Wiborg. 

– Derfor bør man vektlegge arbeid med pedagogisk design og læringsmål, for å sikre at strategier og metoder overlever teknologiske skift og bygger på solide prinsipper. Dette understreker også behovet for kontinuerlig oppdatering og fleksibilitet i forskningen. Videre ser vi at det er behov for opplæring og bedre kobling mellom teknologi og læringsdesign. 

«Bruk av digital teknologi i høyere utdanning: Samlerapport for prosjektet DIGITEK-HU» (NIFU-rapport 2024:22)

For mer informasjon, kontakt:
Vegard Sjurseike Wiborg, forsker 2 
922 57 756 
vegard.wiborg@nifu.no