Karakter i orden og oppførsel påvirker standpunktkarakter 

Det viser en sammenlikning av elever som er like flinke på skriftlig eksamen. Dette indikerer at lærernes vurderinger av elevenes faglige nivå, påvirkes av vurderingen av elevenes orden og oppførsel.

Funnet fremkommer i analyser gjort av NIFU. 

– Vi kan ikke si at forskjeller i vurderinger er gjort bevisst fra lærernes side. Lærere bør imidlertid være oppmerksomme på at vurderingen av elevenes orden og oppførsel kan påvirke deres vurderinger av det faglige nivået til eleven, forteller forsker ved NIFU Frida Felicia Vennerød-Diesen. 

Formålet med vurdering i orden og oppførsel er å gi informasjon om elevens orden og oppførsel på skolen, i tillegg til å fremme sosial læring og bidra til et trygt og godt skolemiljø. 

Fra skoleåret 2023-24 skal omtrent 80 skoler delta i et treårig nasjonalt forsøk med vurdering i orden og oppførsel uten karakter. NIFU evaluerer forsøket på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. 

Den andre delrapporten i prosjektet beskriver dagens ordning med vurdering i orden og oppførsel med karakter, samt belyser og diskuterer hvilke faktorer som bidrar til at noen elever får nedsatt karakterer i orden og oppførsel, og hvilken betydning det har for andre skoleutfall.  

Arbeidsnotatets hovedfunn: 

  • Skolenes ordensreglement, som skal ligge til grunn for elevenes vurdering i orden og oppførsel, varierer betydelig, både i størrelse og utforming. Det er ulikt mellom skoler hvorvidt ordensreglene er tydelige styringsdokumenter, med konkrete beskrivelser.  
  • Ikke alle ordensreglementene er like gjennomsiktige med tanke på hva som er konsekvensene ved brudd på regler. Dette kan føre til at ordensreglene kan være utfordrende å bruke direkte, og kan bidra til ulik praksis ulikt både innad og mellom skoler. Forskerne vil utforske dette perspektivet videre gjennom kommende datainnsamling.  
  • Andelen elever som får nedsatt karakter i orden og oppførsel har gått ned i perioden fra 2009 til 2022. 
  • Det observerbare kjennetegnet som er sterkest relatert med det å få nedsatt karakter i orden og oppførsel, er standpunktkarakterene til elevene. Elever med høye standpunktkarakterer har lavere sannsynlighet for å få nedsatt ordens- og oppførselskarakter, sammenlignet med elever med lavere standpunktkarakterer. Eksternt evaluerte eksamenskarakterer gir ikke samme indikasjon på om karakterene i orden og oppførsel settes ned.  

Arbeidsnotatet er basert på analyser av dokumenter og registerdata. 

«Ordens- og oppførselskarakterer: Delrapport i prosjektet ‘Evaluering av forsøk med vurdering av orden og oppførsel uten karakter’» (NIFU Arbeidsnotat 2025:2) 

For mer informasjon, kontakt: 
Frida Felicia Vennerød-Diesen, forsker 2  
472 02 550  
frida.vennerod@nifu.no