KLAR2030: NIFU skal forske på framtidens videregående skole
NIFU har fått i oppdrag å bidra med ny kunnskap til Utdanningsdirektoratets utredning om et mulig nytt innhold og en ny struktur i videregående opplæring.
Mange år har gått siden det sist ble gjort vesentlige endringer i videregående skole. Den forrige store reformen fant sted i begynnelsen av 1990-årene. Siden den gang har samfunnet gjennomgått store endringer, og elevgruppen i videregående skole har blitt mer mangfoldig. Raske endringer og ny teknologi skaper stadig nye kompetansebehov i arbeidslivet.
Prosjektet KLAR2030 gjennomføres i samarbeid med Universitetet i Oslo, Institutt for pedagogikk. En viktig målsetting med prosjektet er å bidra med et oppdatert kunnskapsgrunnlag som kan ligge til grunn for mulige endringer i videregående opplæring, særlig på studieforberedende utdanningsprogram.
Spørsmål vi skal se nærmere på er: Blir dagens elever i tilstrekkelig grad studieforberedt, og hva innebærer det å være studieforberedt i dag? Er fagsammensetningen optimal, med tanke på blant annet matematikk, norsk og engelsk? Har elevene for mange eller for få valgmuligheter? Hva motiverer elevene og hvordan sikrer vi at elevene får den kunnskapen de trenger for å møte og mestre høyere utdanning og et arbeidsliv i stadig endring?
Prosjektet kombinerer ulike metodiske tilnærminger. Forskerne skal analysere eksisterende forskning, men også juridiske og politiske dokumenter i Norge og Norden, samt registerdata. Skoleeiere vil motta spørreundersøkelser, mens elever, lærere, studenter og undervisere i høyere utdanning vil bli intervjuet.
Første rapport kommer i slutten av 2025, og flere rapporter følger fram til prosjektet avsluttes i slutten av 2027. En ny struktur og et nytt innhold i videregående skole vil tidligst iverksettes i 2030.
For mer informasjon, kontakt:
Marianne Takvam Kindt, forsker 2
(+47) 470 79 487
marianne.takvam.kindt@nifu.no