Lite norsk forskning på det digitale skillet
En ny rapport fra NIFU viser at det finnes lite forskning på digital ekskludering og det digitale skillet i høyere utdanning i Norge.
Studiens formål har vært å identifisere og syntetisere relevant forskning på det digitale skillet og digital ekskludering i høyere utdanning – både internasjonalt (europeisk kontekst) og nasjonalt (norsk kontekst).
Funn fra litteratursøk og kunnskapsoppsummeringen viser at det finnes mye internasjonal forskning på digital ekskludering, det digitale skillet og digital ulikhet. Imidlertid retter mesteparten av forskningen på digital ekskludering seg til andre felt, andre befolkningsgrupper, eller andre sammenhenger enn det som er NIFU-studiens fokusområde.
Kunnskapsoppsummeringen tydeliggjør behovet for mer og oppdatert forskning på digital ekskludering i høyere utdanning. Digitaliseringen av høyere utdanning utvikler seg raskt, og mange gamle studier er blitt utdaterte.
Tilgang til, og bruk av, ny teknologi, slik som generativ kunstig intelligens, kan spille en betydelig rolle i utdanning. Disse nye digitale teknologiene og måtene studentene bruker dem på, er viktige å studere nærmere for bedre å forstå de digitale skillene i høyere utdanning.
«The digital divide in higher education. Results from a rapid review» (NIFU Arbeidsnotat 2024:15)
For mer informasjon, kontakt:
Fride Flobakk-Sitter, forsker 2
(+47) 476 61 507
fride.flobakk-sitter@nifu.no