Manglende kompetanse oppgis som største barriere for bruk av digital teknologi i utdanning
Men hvilken type kompetanse er det snakk om? Og hvordan sikre at vitenskapelig ansatte får denne kompetansen? Spørsmålet belyses i et nytt NIFU-notat.
Hele samfunnet går gjennom en digital omstilling. Også universitets- og høgskolesektoren møter forventinger om mer systematisk og hensiktsmessig bruk av digitale verktøy, inkludert i undervisningen.
Manglende kompetanse blant undervisere blir ofte trukket frem som en av de mest sentrale barrierene for å styrke den pedagogiske bruken av digital teknologi i høyere utdanning.
I et nytt NIFU-notat belyser forskere hvordan begrepet «kompetanse» i denne sammenheng kan ha mange ulike betydninger, noe som igjen gjør arbeidet med å styrke denne mer krevende.
Notatet beskriver også hvordan utdanningsinstitusjonene går frem for å legge til rette for kompetanseheving, men viser at det er opp til hver enkelt underviser hvorvidt dette er noe de ønsker eller har mulighet til å prioritere i møte med andre forpliktelser.
«Kompetanse for hva og hvem? Kompetansehevingens rolle i pedagogisk bruk av digital teknologi i høyere utdanning» (NIFU Innsikt 2023:8)
For mer informasjon, kontakt:
Lene Korseberg, forsker 2
Høyere utdanning
lene.korseberg@nifu.no
958 11 145