Ni av ti lærere motivert for videreutdanning
Lærere ønsker å lære mer om fagene sine og utvikle seg som lærere. Andelen som er motivert for å ta videreutdanning har økt fra 2022.
Det viser en ny NIFU-rapport. Den presenterer resultater fra en spørreundersøkelse rettet mot lærere i grunnopplæring som tok videreutdanning studieåret 2022/2023, i regi av strategien «Kompetanse for kvalitet».
Noen av rapportens hovedfunn:
- 90 prosent av lærere oppgir at de hadde høy grad av motivasjon for å ta videreutdanning. Andelen har økt fra 2022 da den var på 83 prosent. Lærernes motivasjon er i stor grad selvbestemt, og den er i liten grad drevet av andres forventninger eller krav.
- Læreres syn på skolens kultur for kunnskapsdeling indikerer at det er store forskjeller mellom skoler. Over halvparten sier at skoleledelsen ønsker at de skal ta videreutdanning, men kun to av fem opplever at skoleledelsen etterspør det de har lært eller tilrettelegger for at de kan dele.
- Det aller viktigste for læringsutbyttet for lærerne er individuelt arbeid, herunder arbeid mellom samling. Samtidig er samarbeidslæring viktig, men oppleves ikke som like vesentlig for læringsutbyttet.
- 60 prosent av lærerne mener at studiet har vært praksisnært. En noe høyere andel mener at studiet har klart å kombinere teori og praksis på en god måte.
- Etter koronapandemien har det vært en økning i andel som har deltatt på nettbaserte studier. I 2022 oppga en tredel av deltakerne at de tok helt nettbaserte studier, uten fysiske samlinger. I 2023 er denne andelen steget til 40 prosent.
- Lærere som underviser i grunnskolen, er mer positive til nettbaserte samlinger sammenlignet med lærere som underviser på videregående skole.
- Alt i alt kan man få et inntrykk av at videreutdanningens forankring i LK20 kan tydeliggjøres noe mer for deler av fagområdene.
«Deltakerundersøkelsen til lærere 2023» (NIFU-rapport 2023:22)
For mer informasjon, kontakt:
Cathrine Pedersen, forsker 2
952 80 687
cathrine.pedersen@nifu.no