Norske utdanningsforskere er opptatt av brukerorientering og relevans
Norsk utdanningsforskning er mye sitert, og en stor andel publiseres på norsk. Likevel opplever utdanningsforskere utfordringer i arbeidet med formidle forskningsresultater.
Det er en uttalt politisk ambisjon at forskning produsert ved norske universiteter og høgskoler skal gjøres tilgjengelig for aktuelle brukere, både internt ved lærestedene, i relevante sektorer og i samfunnet for øvrig.
Mye av forskningen som omhandler utdanningssektoren, er relevant både for praksisfeltet og samfunnet generelt. Samtidig er det blant myndigheter en generell oppfatning av at utdanningsforskningen i varierende grad frembringer funn som er relevante for politikk- og praksisutviklingen, og at slik kunnskap derfor ikke tas i bruk i samfunnet i tilstrekkelig grad.
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU gjennomført en studie som belyser hva som kjennetegner produksjonen av norsk utdanningsforskning, og hvordan universiteter og høgskoler jobber for å sikre at forskningsbasert kunnskap tas i bruk, strategisk og i praksis. I tillegg belyser studien hva ulike aktører ved institusjonene mener kan gjøres for å legge bedre til rette for bruk av forskning i politikk og praksis.
Resultatene viser at norsk utdanningsforskning er samfunnsvitenskapelig orientert, og at mye er skrevet på norsk. De viser også at institusjonenes strategier preges av at brukerorientering er mer rettet mot akademia og samfunnet enn mot politikkutforming. I tillegg er aktørene i UH-sektoren NIFU har intervjuet, generelt opptatt av brukerorientering og samfunnsnytte, men det er ulike faktorer som kan hindre dette.
NIFU-rapporten peker til slutt på forskningens status i et samfunnsperspektiv. Hvordan aktører og systemer kan legge til rette for at kunnskap som utvikles tas i bruk, må også forstås i lys av den større, sosiale konteksten for forskning, og ikke kun som et spørsmål om forskernes eller brukernes evner og vilje.
«Utdanningsforskning i bruk: Produksjon og mediering av forskning fra et universitets- og høgskoleperspektiv» (NIFU-rapport 2024:20)
For mer informasjon, kontakt:
Aslaug Louise Slette, forsker 2
907 87 507
aslaug.slette@nifu.no