Ny artikkel: Forskningslitteratur om digital skoleledelse – et felt i utvikling

Forskning på digital skoleledelse er et fragmentert og tverrfaglig felt i utvikling. Den karakteriseres ved noen sentrale, høyt relaterte forfattere, og viser endringer i tematiske mønstre over tid.

En ny artikkel i Education and Information Technologies skrevet av Sabine Wollscheid, Cathrine E. Tømte, Gunstein C. Egeberg, Henrik Karlstrøm og Lone W. Fossum kombinerer bibliometriske analyser av forskningslitteratur med automatisk innholdsanalyse, og er basert på 350 publikasjoner over mer enn tretti år.

Artikkelen beskriver hvordan forskningslitteraturen kan deles inn i tre: en fase med tidlig digitalisering av skolen, en fase der digitaliseringen av skolen skyter fart, og en fase med digitalisering knyttet til Covid-19-pandemien.

Forskere fra ulike disipliner bidrar til en oppdatert forståelse av fenomenet digital skoleledelse. Dette tverrfaglige samarbeidet gjør diskursen rikere, og demonstrerer hvordan ulike perspektiver kan bidra med nye innsikter i konseptualiseringen av digital skoleledelse.

Artikkelen kan leses her: Research trends on digital school leadership over time: Science mapping and content analysis | Education and Information Technologies (springer.com)

For mer informasjon, kontakt:
Sabine Wollscheid, forsker 1
sabine.wollscheid@nifu.no