Ny artikkel: Forståelser av kvalitet og eksellens innenfor ordningen Sentre for fremragende utdanning

Mens initiativer som tar sikte på å støtte opp under fremragende forskning innen høyere utdanning er ganske vanlige, er initiativer som skal fremme fremragende utdanning et nyere fenomen.
I denne artikkelen har forskere fra NIFU og Norges musikkhøgskole gjennomført en dokumentstudie av utlysninger, søknader og rapporter fra det norske initiativet «Sentre for fremragende utdanning (SFU)». Studien undersøker hvilke forestillinger om «kvalitet» og «eksellens» det er mulig å identifisere, og dokumentene analyseres ut i fra en todimensjonal tabell, der «spesifikk-generisk» utgjør den ene aksen og «innadrettet og utadrettet» utgjør den andre.
Funnene viser at sentrenes omtaler av kvalitet og eksellens kan grupperes i fire typer forståelser: ‘fagspesifikke’, ‘utdanningssentrerte’, ‘sektormålrettede’ og ‘sektoromfattende’. Analysen viste også skjevfordeling mellom utsagn som var innadrettede (mot institusjonene eller fagområdene), versus utadrettede (mot universitet- og høyskolesektoren i sin helhet og samfunnet), der det var flest av de innadrettede forståelsene. Artikkelen setter et spørsmåltegn ved hvor fremtredende forståelser av eksellens egentlig har vært i SFU-ordningen, og om det å være fremragende heller er noe man strekker seg etter, snarere enn noe det er mulig å oppnå.
Artikkelen kan leses her: Notions of Quality and Excellence Within a Centre for Excellence Initiative in Higher Education | Higher Education Policy
For mer informasjon, kontakt:
Aslaug Louise Slette, forsker 2
Tlf. 907 87 507
aslaug.slette@andreas-hardhaug-olsennifu-no