Ny artikkel: Når studenter tar på seg rollen som endringsagenter

Studentinvolvering er mye diskutert i litteraturen om høyere utdanning. Samtidig har den tidligere norske ordningen Sentre for fremragende utdanning (SFU) oppmuntret til økt studentinvolvering. Men hvordan har det gått når studenter involveres i SFU-arbeidet?

En ny artikkel fra NIFU og Norges musikkhøgskole (NMH) ser nærmere på hvordan studenter involverte seg i et SFU. Studien undersøker utviklingen til senteret «Centre for Excellence in Music Performance Education» (CEMPE). Senteret var tilknyttet NMH i perioden 2014-2023 og fungerte som nasjonal ressurs for høyere musikkutdanning i Norge.

I casestudien ble tolv ansatte og seks studenter som hadde involvert seg i senteret på ulike vis intervjuet. I tillegg ble det gjennomført en dokumentanalyse av dokumenter knyttet til CEMPE. Gjennom tematisk narrativ analyse, identifiserer forskerne at studenter involverte seg i CEMPE som 1) deltakere, 2) skapere, 3) tilretteleggere og 4) konsulenter.

Funnene indikerer at involverte studenter, særlig i lønnede roller, utviklet en «kvalifisert studentstemme» som institusjonen dro nytte av. Imidlertid opplevde studentene at deres arbeid i senteret var både berikende og belastende. Artikkelen diskuterer implikasjonene av deres nyanserte opplevelser som endringsagenter.

Artikkelen «Enabling and exploiting student expertise: the case of a Norwegian centre for excellence in education» kan leses her.

For mer informasjon, kontakt:
Veronica Ski-Berg, forsker 2
veronica.ski-berg@nifu.no