Pandemiens virkninger på det norske forskningssystemet
Klikk her for prosjektets forside.

Prosjektet studerer pandemiens virkninger på det norske forskningssystemet. Hensikten er både å kartlegge hvordan forskningen ble påvirket under selve pandemien og hvilke virkninger dette har på sikt.
Prosjektet startet i 2022 og skal pågå ut 2025. Funn og resultater publiseres løpende gjennom korte publikasjoner og annen formidling. Undersøkelsen baserer seg på en rekke metoder og data, herunder FoU-statistikk, dokumentanalyser, intervjudata, bibliometriske data, registerdata samt primærdata fra en egen paneldataundersøkelse blant norske forskere. Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd og gjennomføres av NIFU i samarbeid med SSB. Det er også oppnevnt en referansegruppe med medlemmer fra Forskningsrådet, Kunnskapsdepartementet, Universitets- og høgskolerådet (UHR), Forskningsinstituttenes fellesarena (FFA) og Akademiet for yngre forskere.
Publikasjoner
Prosjektet er et monitoreringsprosjekt, og følger utviklingen over tid. Derfor publiserer vi resultater fortløpende, primært i form av korte, fokuserte publikasjoner. Følgende analyser er publisert så langt:
- Basert på data fram til og med 2022 har Dag W Aksnes oppdatert analysen av vitenskapelig publisering, nå med tall fra det første året etter gjenåpningen. Pandemiens virkninger på forskningen: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten? (unit.no)
- Som del av prosjektet har SSB inkludert egne spørsmål og pandemiens virkninger i FoU-statistikken til alle sektorer. Hovedfunn fra FoU-statistikken for 2021 er beskrevet av Kaja Wendt i egen nyhetssak hos SSB. Koronapandemien bremset FoU-aktiviteten (ssb.no)
- Første runde av spørreundersøkelsen «Forskerhverdag i kjølvannet av pandemien» ble gjennomført høsten 2022. Hovedresultatene er publisert i et arbeidsnotat fra Inge Ramberg og Kaja Wendt, publisert i mai 2023 NIFU Open Access Archive: Forskerhverdag under koronapandemien: Resultater fra en panelundersøkelse av norske forskere 2022 (unit.no)
- Basert på data fram til og med 2021 har Dag W Aksnes studert mønstre i vitenskapelig publisering under pandemien. Undersøkelsen ble publisert i februar 2023. NIFU Open Access Archive: Pandemiens virkninger på forskningen: Ser vi nedgang i publiseringsaktiviteten? (unit.no)
Spørreundersøkelser
Som del av kunnskapsgrunnlaget for prosjektet gjennomføres det jevnlige undersøkelser blant at representativt utvalg av norske forskere ved universiteter, høgskoler, forskningsinstitutter og helseforetak.
- Første runde av undersøkelsen ble gjennomført høsten 2022. Funn og informasjon om undersøkelsen er beskrevet her NIFU Open Access Archive: Forskerhverdag under koronapandemien: Resultater fra en panelundersøkelse av norske forskere 2022 (unit.no)
- Andre runde av undersøkelsen gjennomføres høsten 2023. Funn og analyser vil bli publisert i løpet av 2023.
Formidling og seminarer
Funn fra prosjektet formidles jevnlig for et bredere publikum og i ulike media. Her er lenker til noen mediesaker:
- Pandemien forsterket kjønnsforskjeller i forskningen (forskerforum.no)
- Ny rapport om koronapandemien: Slik var forskernes hverdag (kifinfo.no)
- Kontorene står tomme etter korona. Bare 15 prosent møter opp hver dag (khrono.no)
- Mer forskning tross vanskelige forhold under pandemien (forskerforum.no)
Prosjektet organisere en egen webinarserie, hvor funn fra prosjektet formidles og drøftes åpent. Opptak fra webinarene legges fortløpende ut her
- NIFU-webinar 25. oktober: Hvordan har pandemien påvirket forskningssystemet?
Relaterte prosjekter og publikasjoner
Parallelt med dette prosjektet gjennomfører NIFU analyser av pandemiens effekter på studenter og undervisere i høyere utdanning. Videre samarbeider NIFU med forskningsinstituttet NOVA om en studie av pandemiens effekter på elever i grunnskolen. I et nylig avsluttet forskningsrådsprosjekt har NIFU også studert pandemiens effekter på FoU og innovasjon i norsk næringsliv:
- NIFU skal forske på langsiktige konsekvenser av koronapandemien for studenter og ansatte i høyere utdanning – NIFU
- RelinC: The role of research, skilled labour and innovation in the Coronacrisis (21201) – NIFU
- Koronapandemiens langsiktige konsekvenser for elever på ungdomstrinnet – OsloMet
I tillegg har NIFU publisert flere tidligere undersøkelser av forskning og utdanning knyttet til pandemien
- Et akademisk annerledesår (unit.no)
- NIFU Open Access Archive: Pandemiske prøvelser. En studie av hvordan koronapandemien har påvirket yngre forskere i Norge (unit.no)
- Moving Beyond Policy on Digital Transformation: Perceptions of Digital Transformation of Teaching by Academic Staff and Students in. 978-3-031-26393-4.pdf
Prosjektdeltagere