Evaluering av norm for lærertetthet (21051)
- Status: Avsluttet
- Prosjektnr: 668605
- Start: 21.06.2019
- Slutt: 10.05.2022
- Finansiering: Utdanningsdirektoratet
Prosjektbeskrivelse
Evalueringen har gitt økt kunnskap om etterlevelse av regler om lærertetthet og kompetansekrav, og om hvordan kommuner og skoler forvalter ressurser i lys av normen. Den undersøkte også hvordan normen påvirker skolehverdagen for lærere og elever, og om dette påvirker elevenes trivsel og skoleresultater. NIFU undersøkte også om normen påvirker lærernes profesjonsutøvelse, arbeidsbelastning, trivsel i yrket og mobilitet. I tillegg inkluderer evalueringen en undersøke av klassestørrelse og hvordan skoleklasser/basisgrupper organiseres i skolen.
Norm for lærertetthet er et tiltak for å sikre flere lærere i undervisningen ved skoler som har hatt mange elever per lærer. Fra høsten 2018 var målet at gruppestørrelse skulle være maksimalt 16 elever per lærer på 1.-4. trinn og 21 elever per lærer for elever på 5.-10. trinn i ordinær undervisning.
Fra høsten 2019 ble normen skjerpet ytterligere ved at det skal være 15 elever per lærer på 1.-4. trinn og 20 elever per lærer på 5.-10. trinn i ordinær undervisning.
Analysene er basert på kvantitative og kvalitative analyser og datakildene inkluderer spørreundersøkelser, registerdata, intervjuer og observasjon.
I alt 6 rapporter, inkludert en sluttrapport, gir et fyldig bilde av hvordan normen har fungert etter at den ble innført.
Publikasjoner:
- Evaluering av norm for lærertetthet : NIFUs løsningsbeskrivelse for evaluering av norm for lærertetthet – NIFU
- Hva vet vi om effekten av økt lærertetthet på elevenes læringsutbytte? – NIFU
- Evaluering av norm for lærertetthet: Analyse av GSI og spørreundersøkelse til skoleledere og skoleeiere. Tredje delrapportering – NIFU
- Lærertetthet i koronapandemiens første år: Analyse av GSI og intervjuer med skoleeiere, skoleledere og lærere. Fjerde delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet – NIFU
- Evaluering av norm for lærertetthet: Sluttrapport – NIFU
- Organisering av klasser og undervisning i grunnskolen: Femte delrapportering fra Evaluering av norm for lærertetthet – NIFU