Hvordan følges politiske føringer opp ved institusjonene? Satsing på MNT-fag som case (12820399 )
- Status: Avsluttet
- Prosjektnr: 451785
- Start: 01.02.2014
- Slutt: 31.10.2014
- Finansiering: Norges forskningsråd
Prosjektbeskrivelse
I dette prosjektet ser NIFU på hvordan universiteter og høyskoler følger opp politiske prioriteringer av matematisk-, naturvitenskapelig og teknologisk forskning, de såkalte MNT-fagene. Problemstillingen griper inn i et sentralt spørsmål i norsk forsknings- og utdanningspolitikk. Realfag har lenge vært en viktig del av prioriteringene i kunnskapspolitikken i Norge, og fra tidlig på 2000-tallet har vi fått en bred og eksplisitt prioritering av MNT-fag, både innenfor utdanning og forskning. Det er derfor viktig å få belyst hvordan disse føringene er fulgt opp ved landets universiteter og høyskoler.
Et hovedformål med prosjektet er å belyse forholdet mellom føringer og praksis, og spenningene mellom politiske føringer og institusjonenes autonomi. De empiriske analysene vil baseres på tilgengelig tallmateriale, gjennomgang av strategi- og budsjettdokumenter og intervjuer med nøkkelinformanter.
Deltagere
Bjørn Magne Olsen
Siri Aanstad
Agnete Vabø