International student mobility: drivers, patterns and impacts (MOBILITY)
- Status: Avsluttet
- Prosjektnr: 686270
- Start: 01.07.2018
- Slutt: 01.07.2023
- Finansiering: Norges forskningsråd
Prosjektbeskrivelse
Internasjonalisering og studentmobilitet står høyt på den utdanningspolitiske agendaen i Norge. Det er lange tradisjoner for at nordmenn tar hele grader i utlandet, og det er et mål at mange skal ha et utenlandsopphold som en del av sin norske grad. Det er også et mål å få internasjonale studenter til Norge, og på 2000-tallet har vi sett en sterk økning i tallet på disse ved norske læresteder.
Internasjonalisering og studentmobilitet begrunnes ofte med kvalitetshensyn. Positive effekter synes tatt for gitt. Men hva som faktisk kommer ut av studieopphold i andre land, er mer usikkert. Hvor nyttig er det for den enkelte student, personlig og karrieremessig? Hva har internasjonale studenter å si for læringsmiljøene? Dette er blant de spørsmål som studeres i prosjektet MOBILITY. Vi ser på forutsetninger for, og virkninger av, studentmobilitet inn og ut av Norge, med vekt på om praksis og effekter er i tråd med de politiske målsettingene for studentmobiliteten.
Problemstillinger
Prosjektet undersøker hvordan norsk politikk på området er formet av internasjonale utviklingstrekk, og i hvilken grad utenlandske studenter bidrar til ‘internasjonalisering hjemme’. Vi ser på hvem som velger utdanning i andre land, og hvordan de begrunner sine valg; og om noen grupper mer utbytte av utenlandsstudier enn andre. Sentrale spørsmål er:
- Hva former Norges politikk på området internasjonal studentmobilitet:
- Hvordan er Norge påvirket av europeiske og globale trender?
- I hvilken grad er politikken kunnskapsbasert?
- Hvordan begrunner studenter sine beslutninger om å studere i utlandet?
- Hvordan vurderer mobile studenter kvaliteten på utdanningen?
- Har de som har studert i utlandet en annerledes karriereutvikling enn de som har all utdanning fra Norge?
- Hvordan er karriereeffektene av utdanning fra utlandet for nordmenn, sammenlignet med kandidater fra andre europeiske land?
- Lærerutdanningen: Hvordan implementeres strategier for internasjonalisering og studentutveksling i lærerutdanningen?
- Hvordan bidrar mobilitet til kvalitetsutvikling
Arbeidspakker
Prosjektet består av fire arbeidspakker:
- Changing context of international student mobility (Ledes av Mari Elken)
- Students’ features and experiences (Ledes av Elisabeth Hovdhaugen)
- Labour market effects of international student mobility (Ledes av Håvard Helland
- International student mobility in teacher education (Ledes av Agnete Vabø)
Data
Prosjektet er basert på analyse av en rekke kvantitative datakilder, blant annet disse:
- Spørreundersøkelser blant norske studenter i utlandet og utenlandske studenter i Norge
- Spørreundersøkelser blant kandidater som har fullført utdanning i utlandet og i Norge (NIFUs kandidatundersøkelser)
- Den europeiske kandidatundersøkelsen EUROGRADUATE
- Registerdata fra Statistisk sentralbyrå
- Intervjuer med en rekke sentrale aktører, inkludert studenter, fagansatte og administrativt ansatte
- Politiske dokumenter på nasjonalt nivå og på institusjonsnivå
Partnere og medarbeidere
MOBILITY har to hovedsamarbeidspartnere NIFU og OsloMet – storbyuniversitetet (Senter for profesjonsstudier og Senter for offentlig administrasjon og ledelse). Uppsala Universitet er også knyttet til prosjektet.
Forskergruppen
- Jannecke Wiers-Jenssen (prosjektleder), forsker ved NIFU og førsteamanuensis ved OsloMet
- Agnete Vabø, forsker ved NIFU og førsteamanuensis ved OsloMet
- Mari Elken, forsker og stedfortredende forskningsleder ved NIFU
- Elisabeth Hovdhaugen, forsker ved NIFU
- Håvard Helland, professor ved OsloMet
- Emil Bertilsson, universitetslektor ved Uppsala University
- Tea Dyred Pedersen, stipendiat ved NIFU
- Olga Serediak, stipendiat ved OsloMet
Internasjonalt ‘advisory board’
- Mikael Börjesson, Professor, Department of Education, Uppsala Univeristy, Sweden
- Peter Maassen, Professor, Department of Education, University of Oslo, Norway
- Christof van Mol, Assistant Professor, Department of Sociology, Tilburg University, Netherlands
- Laura Rumbley, Assistant Professor/Associate director Center for International Higher Education, Boston College, USA
- Jussi Välimaa, Professor/Director, Finnish Institute for Educational Research, University of Jyväskylä, Finland
- Johanna Waters, Associate professor, Human Geography, University of Oxford, UK
MOBILITY vil opprette et nasjonalt brukerpanel i løpet av høsten 2018. Prosjektet er finansiert gjennom Forskningsrådets FINNUT-program.
Rapporter og arbeidsnotater
- Skjelbred, Siv-Elisabeth, Nesje, Kjersti, Madsen, Aleksander Å., Wiers-Jenssen, Jannecke. (2019). Betydningen av utdanning fra utlandet for tidlig karriere. NIFU-rapport 2019:32.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2019). Internasjonal studentmobilitet – fra og til Norge. Utviklingstrekk. NIFU Arbeidsnotat 2019:21.
Vitenskapelige og faglige publikasjoner
- Sadeghi, T., Wiers-Jenssen, J. & Thørrisen M.M. (2023) International student mobility and labour market outcomes: the role of personality dimensions. Research in Comparative and International Education. 18 (1) 8-31
- Serediak, O. & Helland, H (2022). Family background and the likelihood of pursuing a university degree abroad: heterogeneity in educational fields. British Journal of Sociology of Education.
- Pedersen, T. D. (2022). Mobility for teacher students or teacher students for mobility? Unravelling policy discourses on international student mobility in the context of teacher education. European Educational Research Journal
- Elken, M., Hovdhaugen, E. & Wiers-Jenssen, J. (2022) Policy framing of international student mobility in the Nordic countries. Policy Reviews in Higher Education
- Wiers-Jenssen, J. (2022). International Students in Norway: Satisfaction, Coping and Social Networks. Journal of Studies in International Education
- Ulvestad, M. E. S., & Wiers-Jenssen, Jannecke. (2022). Nyutdannede norske legers tilfredshet med utdanningen i Norge og i utlandet. Michael. Vitenskapelig artikkel.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2022). International Students in Norway: Satisfaction, Coping and Social Networks. Journal of Studies in International Education. Vitenskapelig artikkel.
- Hovdhaugen, Elisabeth & Wiers-Jenssen, Jannecke. (2021). Those who leave and those who stay: Features of internationally mobile vs. domestic students. Journal of International Students. Vitenskapelig artikkel.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2021). Norske studenters vurdering av utdanning i utlandet. UNIPED. Vitenskapelig artikkel.
- Hovdhaugen, Elisabeth & Wiers-Jenssen, Jannecke. (2021). Motivation for full degree mobility: analysing sociodemographic factors, mobility capital and field of study. Educational Review. Vitenskapelig artikkel.
- Pedersen, Tea Dyred. (2021). Mobilising international student mobility: Exploring policy enactments in teacher education in Norway. European Journal of Education. Vitenskapelig artikkel.
- Wiers-Jenssen, Jannecke, Tillman, Martin & Matherly, Cheryl. (2020). Employability: How education abroad impacts the transition to graduate employment. I A. C. Ogden, B. Streetwiser og C. Van Mol (red.), Education abroad: Bridging scholarship and practice (kapittel 9). Routledge. Vitenskapelig kapittel.
- Wiers-Jenssen, Jannecke & Støren, Liv Anne. (2020). International student mobility and the transition from higher edcuation to work in Norway. Higher Education. Vitenskapelig artikkel.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2020). What brings international students to Norway? Journal of International Students, 10(1), IX-XII. Faglig artikkel.
- Sin, Cristina; Antonowicz, Dominik; Wiers-Jenssen, Jannecke. (2019). Attracting international students to semi-peripheral countries: A comparative study of Norway, Poland and Portugal. Higher Education Policy. Vitenskapelig artikkel.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Paradoxical attraction? Why an increasing number of international students choose Norway. Journal of Studies in International Education, (23)2, 281-298. Vitenskapelig artikkel.
- Foyn, Frank; Gunnes, Hebe; Henaug, Inger; Hovdhaugen, Elisabeth; Høst, Håkon; Langhoff, Kristine; Næss, Terje; Sarpebakken, Bo; Sundnes, Susanne Lehmann; Wendt, Kaja; Wilhelmsen, Lars; Wiers-Jenssen, Jannecke; Østby, Mona Nedberg. (2018). Menneskelige ressurser. I K. Wendt & E. Solberg (red.), Indikatorrapporten 2018 : Det norske forsknings- og innovasjonssystemet – statistikk og indikatorer (kapittel 3). Norges forskningsråd. Faglig kapittel.
Arrangementer
- Internasjonal studentmobilitet ved et veiskille. Sluttkonferanse for MOBILITY-prosjektet 20. april 2023
- Seminar 11. desember 2019: Ønsker arbeidslivet nordmenn som har studert i utlandet? NIFU.
Foredrag og medieformidling
- Wiers-Jenssen, J., Elken, M & Hovdhaugen, E. (2022) Kuvending i internasjonal studentmobilitet. Forskningspolitikk https://www.fpol.no/kuvending-i-politikk-for-internasjonal-studentmobilitet/
- Relasjonen mellom internasjonal studentmobilitet og kvalitet i høyere utdanning. Presentasjon for Universitets- og høgskolerådets strategiske enhet for helse og sosialfag. Zoom møte 03.05.21
- Internasjonal studentmobilitet. Årsaker, forventninger og resultater. TKD-dagen, OsloMet 21.11.19.
- Do internationally mobile students differ from domestic students? Norwegian students abroad and at home. Med Elisabeth Hovdhaugen. NERA 2019. Nordic Educational Research Association. 06.04.19
- Arbeidsgiveres vurdering av utdanning fra utlandet. ANSA-seminaret. Oslo 30.04.19
- Wiers-Jenssen, Jannecke & Vabø, Agnete. (2021). Bærekraftige ambisjoner for internasjonal studentmobilitet? Forskningspolitikk.no. 30. mars 2021.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2020). Gode betingelser gjør det populært å ta doktorgrad i Norge. Forskningspolitikk.no. 26. oktober 2020.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2020). Utveksling betyr lite for studenters jobbmuligheter. Khrono.no. 5. august 2020.
- Pedersen, Tea Dyred. (2020). Exploring discourses on teacher education in policies promoting international student mobility. The Nordic Educational Research Association. Vitenskapelig foredrag.
- Elken, Mari. (2019). Internationalisation in higher education. IPL conference about internationalisation and student mobility. Faglig foredrag.
- Pedersen, Tea Dyred. (2019). Internationalization of teacher education in Norway: a means of quality enhancement? – Realization of policies for internationalization in teacher education programs. EAIR Forum. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke; Hovdhaugen, Elisabeth. (2019). International students’ rationales for choice of host country. EAIR Forum. Vitenskapelig foredrag.
- Helland, Håvard. (2019). Who choose to study abroad, and what educational field do they choose? Europe and beyond: boundaries, barriers and belonging, ESA Conference 2019. Vitenskapelig foredrag.
- Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke. (2019). Do internationally mobile students differ from domestic students? Norwegian students abroad and at home. NERA 2019. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2019). Presentasjon av MOBILITY-prosjektet. Seminar for internasjonale koordinatorer ved OsloMet. Faglig foredrag.
- Elken, Mari; Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Policy framing of student mobility in the Nordic countries: balancing egalitarianism and the global knowledge economy? SRHE Conference. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Effects of temporary international mobility on the transition from higher education to work. Workshop arranged by DZHW. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). International student mobility – the case of Norway. Global super Wednesday, SIHE. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). International student mobility and employability. EAIR Forum. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke; Støren, Liv Anne. (2018). Heterogenous effects of credit mobility on the transition from higher education to work. IMISCOE Conference 2018. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Those who leave and those who stay – charateristics of mobile vs non-mobile students. Going Global Conference. NIFU Poster.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Why do international students choose Norway as a study destination? ‘Internationalisation of Higher Education across Europe: rationales, representations of international students and teaching excellence’, University of Manchester & Keele University. Vitenskapelig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Hva får vi ut av internasjonal studentmobiliet? SIUs faglige forum. Faglig foredrag.
- Wiers-Jenssen, Jannecke. (2018). Økt kvalitet eller akademisk turisme. Khrono.no. Kronikk 7. september 2018.
Deltagere
Olga Serediak
Agnete Vabø
Håvard Helland