KLAR2030 Kunnskapsgrunnlag for nytt rammeverk for innhold og struktur i videregående opplæring

  • Status: Aktiv
  • Prosjektnr: 2730550
  • Start: 31.10.2024
  • Slutt: 01.12.2027
  • Finansiering:

Prosjektbeskrivelse

Det er lenge siden det er gjort endringer i videregående skole. Selv om samfunnet har gjennomgått store endringer de siste 30 årene – er det nesten ikke gjort noen strukturendringer i videregående skole. Elevgruppen i videregående skole har aldri vært mer mangfoldig, arbeids-, utdannings og samfunnsliv er i rask endring, og ny teknologi fremmer stadig nye kompetansebehov i arbeidslivet.

Nå er det imidlertid begynt et arbeid – ledet av Utdanningsdirektoratet (Udir) – der målet er å lage et nytt rammeverk for struktur og innhold som skal erstatte den nåværende fag- og timefordelingen i videregående skole. I samarbeid med Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo, skal NIFU bidra med ny kunnskap som Udir kan bruke i sitt utredningsarbeid.

Overordnet er prosjektets formål å undersøke hvilke endringer som kan og bør gjøres i videregående skole for å gjøre en mangfoldig elevgruppe best mulig forberedt på videre studier, samfunns- og arbeidsliv. Vi vil blant annet undersøke om elevene blir studieforberedt slik videregående skole er i dag og hva det egentlig vil si å være studieforberedt. Har elever for få valg, for mange valg? Har de nok matte? For mye norsk? For lite engelsk, eller for mye repetisjon fra ungdomsskolen?

NIFU vil undersøke om svarene på slike spørsmål varierer med ulike elever. For å finne ut av det, har NIFUs forskere utviklet et flermetodisk og tverrfaglig design, organisert som kronologiske og skrittvise arbeidspakker.

Arbeidspakker

  • Arbeidspakke 1, som benytter seg av eksisterende data og kunnskap, vil sammen med arbeidspakke 2, som er en registerdatapakke, legge et grunnlag for utviklingen i de påfølgende arbeidspakkene.
  • Arbeidspakke 3 er kvalitative del-studier i videregående skole og høyere utdanning, mens arbeidspakke 4 er en spørreundersøkelse til skoleeier og skoleledere.
  • I sum vil alle pakkene bidra inn i arbeidspakke 5 som ser funnene fra hele prosjektet i en sammenheng.

Deltagere

bilde av Marianne Takvam Kindt
Prosjektleder

Marianne Takvam Kindt

Forsker 2

bilde av Sabine Wollscheid

Sabine Wollscheid

Forsker 1

bilde av Tora Kjærnes Knutsen

Tora Kjærnes Knutsen

Forsker 2

bilde av Asgeir Skålholt

Asgeir Skålholt

Forsker 2

bilde av Marte E.S. Ulvestad

Marte E.S. Ulvestad

Forsker 2

bilde av Cathrine Pedersen

Cathrine Pedersen

Forsker 2, stedfortredende forskningsleder

bilde av Elisabeth Hovdhaugen

Elisabeth Hovdhaugen

Forsker 1/stedfortredende forskningsleder

bilde av Tea Dyred Pedersen

Tea Dyred Pedersen

Forsker 2

bilde av Anniken Hotvedt Sundby

Anniken Hotvedt Sundby

Forsker 2

bilde av Monika Bærøe Nerland

Monika Bærøe Nerland