Spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanning i barnehage- og skolesektor
- Status: Aktiv
- Prosjektnr: 2639698
- Start: 01.01.2022
- Slutt: 31.12.2024
- Finansiering: Utdanningsdirektoratet
Prosjektbeskrivelse
Fra 2022 har NIFU gjennomført årlige deltakerundersøkelser med lærere, yrkesfaglærere, barnehagelærere, skoleledere og barnehageledere som tar videreutdanning. Undersøkelsene gjennomføres på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. NIFU har på ulike måter vært involvert i deltakerundersøkelsene fra 2013.
Satsningen på videreutdanning er forankret i ulike strategier som Kompetanse for kvalitet, Yrkesfaglærerløftet og Kompetanse for fremtidens barnehage. Strategiene fremhever betydningen av kompetanse for barn og unges trivsel, mestring og læring. De vektlegger også at både skoler og barnehager skal være et sted der ansatte har mulighet til å utvikle seg faglig, både individuelt og i et profesjonelt fellesskap.
Undersøkelsene gjennomføres mot slutten av videreutdanningsløpet og kartlegger særlig tre områder:
- Motivasjon for videreutdanning, tilrettelegging for studier og kultur for kunnskapsdeling ved egen arbeidsplass
- Gjennomføring av studiet, læringsaktiviteter og opplevelse av studiekvalitet
- Utbytte av studiet og anvendelse i praksis
Funn fra undersøkelsene formidles i egne rapporter per målgruppe. Rapportene offentliggjøres i NIFUs ordinære rapportserie og foreligger nedlastbare i PDF-format på både Utdanningsdirektoratets nettsider og denne prosjektsiden.
Universiteter og høyskoler som tilbyr videreutdanningene mottar også egne rapportert som viser hvordan deres deltakere opplever studiene. Disse er tilgjengelig som nettsiderapporter for hver tilbyder, og disse består av interaktive figurer og tabeller som gjør at tilbyder kan sammenligne egne deltakere med totalen. (lenke til SAROS).
Oppfølgingsundersøkelsen
I 2023 gjennomførte NIFU også en kvalitativ studie av barnehagelærere, lærere og yrkesfaglærere der de ble intervjuet 1 ½ år etter gjennomført videreutdanning. Hensikten med denne studien var å bringe frem kunnskap om hvorvidt videreutdanning fører til endring i pedagogisk praksis over tid, både for den enkelte deltaker og for den kollektive profesjonsutviklingen ved barnehagen eller skolen.
NIFU-rapport;2023:8 Utvikling av pedagogisk praksis?
Intervjuer med tilbydere om Deltakerundersøkelsen
I 2020 gjennomførte NIFU en intervjuundersøkelse blant tilbydere av videreutdanning innen «Kompetanse for kvalitet». videreutdanningstilbudene.
NIFU Arbeidsnotat;2020:6 Behov for kunnskap fra Deltakerundersøkelsen for lærere
Skolens erfaring med videreutdanning i Profesjonsfaglig Digital Kompetanse
Videreutdanningen Profesjonsfaglig Digital Kompetanse (PfDK) for lærere ble første gang gjennomført studieåret 2018/2019. I denne studien undersøker vi skoleeieres, rektorers og læreres vurdering av videreutdanningen PfDK.
NIFU-rapport;2019:21 Deltakerundersøkelsen for «Profesjonsfaglig Digital Kompetanse»
Resultater
- Deltakerundersøkelsen 2013: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien «Kompetanse for kvalitet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen 2014: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning i regi av strategien "Kompetanse for kvalitet". Rapport.
- Deltakerundersøkelsen 2015: Resultater av en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor satsingen «Kompetanse for kvalitet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen 2016: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2021–2022. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakerne i den modulbaserte videreutdanningen for ledere i 2022–2023. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehageansatte 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i barnehagen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for fremtidens barnehage». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehageledere 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på styrerutdanningen. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehageledere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på styrerutdanningen. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagelærere som har tatt videreutdanning. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehagelærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for barnehagestyrere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant barnehagestyrere som har tatt videreutdanning. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2022: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for den nasjonale rektorutdanningen 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på rektorutdanningen. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for lærere 2017 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for lærere 2018 : Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for lærere 2019: Resultater fra en spørreundersøkelse blant ansatte i skolen som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for lærere 2020 : En spørreundersøkelse om videreutdanning under Covid-19. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for lærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant lærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Kompetanse for kvalitet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for lærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for lærere 2023: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Kompetanse for kvalitet. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2021: Resultater fra en spørreundersøkelse blant yrkesfaglærere som har tatt videreutdanning innenfor strategien «Yrkesfaglærerløftet». Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2022: Resultater fra spørreundersøkelser til deltakere på videreutdanningstilbud. Rapport.
- Deltakerundersøkelsen for yrkesfaglærere 2023: Resultater fra en spørreundersøkelse til deltakere på videreutdanningstilbud i strategien Yrkesfaglærerløftet. Rapport.
- Videreutdanning i matematikk for lærere: Tilleggsnotat til Deltakerundersøkelsen 2014. Kompendium.