Sterk indre motivasjon for lederutdanning

Shutterstock

Utgifter til studiet har i stor grad vært godt dekket. Mange deltakere sier imidlertid at de i liten grad har vært avlastet for oppgaver på arbeidsplassen i tilknytning til studiet.

Det viser resultatene fra en undersøkelse blant deltakere i modulbasert lederutdanning 2022-23. Utdanningen er for ledere i barnehage og skole som allerede har gjennomført henholdsvis styrer- og rektorutdanningene.

NIFU har utarbeidetrapporten på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Noen av rapportens hovedfunn:

  • Blant de viktigste grunnene til å søke om lederutdanningen, er ønsker om å kunne utvikle seg som leder, bidra til god ledelse og til utvikling av enheten som oftest oppgis. At arbeidsgiver ønsket det, er utsagnet som oftest er markert som ikke viktig.
  • Mer enn fire av fem oppgir at dekking av utgifter til studiet i stor eller svært stor grad har vært tilstrekkelig. Samtidig svarer mer enn halvparten at de i liten eller svært liten grad ble avlastet for oppgaver på arbeidsplassen i tilknytning til studiet, men en del gir også uttrykk for at oppgavene deres vanskelig kan overtas av andre. Barnehagestyrere svarer at de i (svært) liten grad avlastes mens de er på samling, mens rektorer rapporterer at de i (svært) liten grad avlastes mellom samlinger.
  • Syv av ti mener det er enkelt å prøve ut det de lærer i utdanningen. Seks av ti meddeler at det er vanlig å dele kunnskap med kolleger, og en like stor andel at kompetanseutvikling prioriteres høyt ved enheten.
  • Fire av fem oppgir at de har hatt ingen digitale samlinger, og enda litt flere at de ikke har hatt hybride samlinger. Dette tyder på normalisering etter pandemien, etter en fase da slike samlinger trolig utgjorde en reserveløsning.
  • Ni av ti mener utdanningen i (svært) stor grad har vært relevant for arbeidet. Bare en av ti hevder at det faglige nivået har vært krevende. Barnehageledere er mer positive enn skoleledere både til utdanningens relevans og til læringsutbyttet.
  • Det ser ut til at 20 prosent av de tilbudte utdanningene ikke fullføres.
  • Respondentenes begrunnelser for at de sluttet, dreier seg i hovedsak om personlige forhold utenfor studiet, men også om manglende tilrettelegging i arbeidshverdagen eller at de har hatt for mye å gjøre. Enkelte er kritiske til utdanningens relevans eller kvalitet.

Det må tas forbehold om at de deltakerne som ikke har svart på undersøkelsen, kan ha andre erfaringer og oppfatninger om utdanningen.

«Deltakerundersøkelsen for barnehage- og skoleledere 2023» (NIFU-rapport 2023:19)

For mer informasjon, kontakt:
Berit Lødding, prosjektleder
berit.lodding@nifu.no
Tlf. 466 85 801