Vanskelig å finne effekter av Utdanningsløftets satsing på vg3 fagbrev i skole

Som ledd i evalueringen av tiltakene i Utdanningsløftet 2020, har NIFU også evaluert et tiltak for å styrke det alternative tilbudet for de som ikke får læreplass, nemlig vg3 fagbrev i skole.

Undersøkelsen har vært basert på analyse av registerdata om elevenes gjennomføring, overgang til læreplass underveis, og inngang i arbeidsmarkedet etter avlagt fagprøve. Det har også vært gjennomført en survey rettet mot lærebedrifter i de fagene med flest elever i vg3, nemlig helsearbeiderfaget og elektrikerfaget, samt intervjuer med prøvenemndsmedlemmer og lærere i de samme fagene.

Oppsummert er prosjektets funn disse:

  • Tilbudene har ikke fått økt varighet
  • Det er ingen bedring i gjennomføring
  • Det er ikke flere som får overgang til lærekontrakt underveis
  • Inngangen til arbeidslivet etter fagbrev er ikke bedret
  • Arbeidsgivere og prøvenemnder har ikke registrert noen endring i kvalitet
  • Andelen av de uten læreplass som tar imot vg3-tilbud i skole går nedover

De negative funnene betyr ikke at det ikke er foretatt noen forbedringer av tilbudet, som blant annet at opplæringstiden kan utvides individuelt etter behov, og at utstyret i skolene noen steder har blitt forbedret.

Rapporten gir også innsikt i karakteristika ved dagens ordning, som kan være nyttige for politikkutforming. Blant annet er vg3i skole-modellene er svært ulike, avhengig av fag. I helse- og oppvekstfag ligner modellen den tidligere, skolebaserte hjelpepleierutdanningen, og kandidatene fra vg3 fagbrev i skole tas godt imot i arbeidslivet. I elektrofag, derimot, oppfattes ikke vg3 fagbrev i skole som en tilstrekkelig utdanning for å kunne praktisere som elektriker.

Vg3 fagbrev i skole er foreløpig eneste alternativ til de som ikke får læreplass og som ønsker å bruke sin utdanningsrett til å fullføre fag- og yrkesopplæring. Ordningen har gått fra å være dominert av ungdom til å i stor grad å bli en voksenutdanning. I tillegg er den i stadig større grad et tilbud for innvandrere som har behov for integrering i arbeidslivet.

«Vg3 fagopplæring i skole som alternativ til læretid. Resultater etter tiltakene i Utdanningsløftet 2020» (NIFU-rapport 2024:17)

For mer informasjon, kontakt:
Håkon Høst, forsker 1
99 70 99 45
haakon.host@nifu.no